INFRAESTRUCTURES
Crònica 22/02/2012

El territori exigeix la reforma de la N-II per evitar més morts

Els alcaldes dels municipis gironins per on circula la N-II reclamen que se'n desencallin les obres de millora. L'últim accident, amb cinc víctimes mortals, ha actualitzat les queixes del territori.

Narcís Presas
2 min
Estat en què va quedar la furgoneta on viatjaven vuit persones, cinc de les quals van morir, en l'últim accident mortal a Figueres.

GIRONA.Obres inacabades, alta accidentalitat, mala senyalització i un sol carril per a cada sentit són les credencials de la N-II, una de les vies més circulades de Catalunya i porta d'entrada a França. El tram gironí de la carretera s'ha convertit en un autèntic malson per als usuaris. Hi han mort 65 persones des del gener del 2008. La reforma de la carretera és una reivindicació històrica de les comarques de Girona, permanentment ignorada i desatesa pels successius governs estatals. L'últim accident, a Figueres, on diumenge a la nit van morir cinc persones i quatre més van quedar ferides, ha tornat a activar totes les alarmes.

Els alcaldes de tots els colors polítics dels termes municipals per on circula la N-II s'han fet un fart de reclamar-ne el desdoblament. El més contundent ha estat l'alcalde de Figueres, Santi Vila, que dilluns va qualificar la circumval·lació de la N-II al seu pas per la capital de l'Alt Empordà de "corredor de la mort" i va exigir al ministeri de Foment una "millora urgent" d'aquesta via. Els Mossos d'Esquadra han obert una investigació sobre l'accident per determinar en quines condicions viatjaven els ocupants de la furgoneta accidentada, tots d'origen romanès, i si es tractava d'un línia irregular de transport.

Els municipis volen solucions

L'elevat trànsit de camions que entren i surten del país també complica la circulació a la Jonquera, on són clàssiques les cues quilomètriques de cada estiu i els colls d'ampolla a les entrades a l'autopista. L'alcaldessa d'aquesta localitat empordanesa, Sònia Martínez, considera que el desdoblament és "molt necessari" i insta a mantenir la lluita per fer-lo realitat.

El tram sud de la part gironina de la N-II és un dels més conflictius, amb obres a mig fer com les del tram de vuit quilòmetres entre Caldes de Malavella i Sils. "Quan plou i és de nit no veus res ni saps per on circules. Els accidents es van produint i encara no entenc com no n'hi ha més", alerta Salvador Balliu, alcalde de Caldes de Malavella.

L'empresa que va començar les obres va presentar un concurs de creditors i els treballs es van aturar. Poc abans de les últimes eleccions espanyoles, el govern va licitar les obres, però des de llavors no ha tornat a haver-hi novetats. La N-II és l'única via gratuïta que creua les comarques gironines de nord a sud. Dels 94 quilòmetres que separen la Jonquera i Tordera només està desdoblat el tram de vuit quilòmetres entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva.

stats