INFRAESTRUCTURES
Crònica 17/06/2011

El túnel del Cadí perd trànsit per primer cop a la història

La via de peatge que uneix el Berguedà i la Cerdanya va registrar el 2010 el primer descens del trànsit des de la seva inauguració, el 1984. Totes les autopistes catalanes van perdre vehicles l'any passat.

Ignasi Pujol
2 min
El túnel del Cadí, que connecta el Berguedà i la Cerdanya, es va obrir el 1984 i la concessió expira l'any 2023.

Barcelona.El túnel del Cadí i els túnels de Vallvidrera són les dues vies de peatge controlades per la Generalitat. Aquesta setmana, Cadí i Túnels i Accessos de Barcelona (Tabasa), la concessionària que explota els Túnels de Vallvidrera, han publicat les memòries anuals corresponents al 2010, un any en què el negoci es va veure novament afectat per la crisi econòmica.

Si durant el 2009 el túnel del Cadí va ser l'única autopista catalana que no va registrar un descens de vehicles, l'any passat aquesta carretera, que connecta el Berguedà i la Cerdanya, va perdre trànsit per primer cop des que va entrar en funcionament, l'octubre del 1984. L'any passat totes les vies de peatge catalanes van caure.

Concretament, Cadí va registrar 2,44 milions de vehicles, el que suposa una intensitat mitjana diària (IMD) de 6.679 automòbils, un 3,01% menys que l'any anterior. L'empresa, participada en un 52% per la Generalitat, qualifica a la seva memòria aquesta dada com a "molt significativa".

El document explica que aquesta davallada del trànsit s'entén per "una temporada hivernal poc satisfactòria amb les nevades, un repartiment no gaire favorable en el calendari dels festius i les festes més assenyalades, i per la caiguda del poder adquisitiu en termes generals, per la situació incremental de l'atur, la minoració en increments salarials i les fortes restriccions econòmiques". El trànsit del Cadí està directament vinculat a la temporada de neu, ja que la via es converteix en pas quasi obligat cap a les pistes d'esquí de la Cerdanya i el sud de França.

La tarifa més comuna al túnel del Cadí és d'11,63 euros per trajecte. La companyia va facturar 23,30 milions d'euros l'any passat, un 7,68% menys que el 2009. El benefici net es va reduir un 20,41%, fins als 4,46 milions. La Generalitat va aportar 7 milions d'euros a l'empresa en concepte de compensació per les bonificacions per a residents.

La resta d'accionistes de Cadí són Abertis (37%), CatalunyaCaixa (5,5%), Catalana Occidente (1,4%), la Diputació de Barcelona (0,98%), Banc Sabadell (0,95%) i Cedinsa (0,59%).

Túnels de Vallvidrera

El trànsit dels túnels de Vallvidrera, una de les principals artèries d'entrada a Barcelona des del Vallès Occidental, va caure per tercer any consecutiu. La IMD va ser de 33.034 vehicles, un 2,26% menys que l'any anterior (quan la caiguda va ser d'un 4,59%). El volum de trànsit total va ser de 12,06 milions de vehicles.

La memòria de Tabasa, l'empresa gestora, controlada pel Govern en un 96%, apunta que per a aquest any es preveu una nova davallada del trànsit, tot i que més petita que la de l'any passat.

Tabasa va facturar 40,33 milions d'euros, un 13,67% més que el 2009. El benefici es va reduir un 9,96%, fins als 8,29 milions. La davallada dels guanys contrasta amb el substancial increment de la remuneració conjunta de l'alta direcció de Tabasa, que va passar dels 140.660 euros el 2009 als 246.305 euros de l'any passat.

stats