PREGUNTES I RESPOSTES SOBRE EL PLA D'ESTALVI ENERGÈTIC
Crònica 06/03/2011

Els vehicles elèctrics són els grans absents de les mesures

Ja hi havia un pla en vigor per estalviar energia que havia de culminar el 2012. No obstant això, les circumstàncies han portat l'executiu a impulsar-ne un de nou. Però les prioritats han canviat.

Miquel Codolar
3 min
Més biodièsel El percentatge de biodièsel  de les gasolineres s'haurà d'incrementar fins arribar  al 7% total anual, segons el nou pla.

Madrid.Demà, a partir de les sis del matí, la velocitat màxima a les autopistes i autovies serà de 110 km/h. Serà la primera mesura amb què es toparan els ciutadans. Totes vint han de servir per reduir la dependència energètica, en especial del petroli. És evident, però, que els vehicles elèctrics solucionarien el problema d'arrel. De fet, el pla energètic del 2008-2012 preveia que el 2014 hi hauria un milió de vehicles elèctrics i híbrids a les carreteres amb diverses mesures que no han comportat l'efecte esperat. El nou pla només inclou una mesura en aquest sentit: que les ciutats amb el distintiu Movele rebin un total de 2.000 bicicletes i motos elèctriques per a agents policials. Res més.

Què ha passat amb el pla que es va aprovar el 2008?

Algunes mesures s'han aplicat amb èxit, i d'altres no. Moltes es repeteixen al nou pla. L'objectiu era la reducció del 10% de les importacions anuals de petroli i, segons el govern espanyol, entre el 2006 i el 2010 s'ha aconseguit aquesta reducció. El nou pla preveu la reducció del 5% més d'aquestes importacions.

I per què un nou pla?

El 75% de l'energia que gasta Espanya s'ha de comprar a altres països, un percentatge molt superior a la mitjana europea. La inestabilitat dels països del nord d'Àfrica ha provocat un increment del preu del petroli i el govern espanyol defensa que sense la reducció del consum energètic es posaria en qüestió la recuperació econòmica de l'Estat. En només set dies s'han conegut i aprovat les mesures, cosa que converteix Espanya en el primer país europeu que n'aplica justificant-se amb la crisi líbia.

I l'oposició què hi diu?

Menys el PSOE, tots els partits critiquen la precipitació i improvisació del govern espanyol. El PP considera que mentre hi hagi subministrament no cal aplicar cap mesura d'estalvi. Per combatre la dependència energètica defensa que es facin noves centrals nuclears i s'allargui la vida de les existents.

Entre totes les mesures, quant s'estalviarà?

La reducció del 5% de les importacions de petroli significaria un estalvi de 2.300 milions d'euros anuals. En comptes d'anar als països productors de petroli aquests diners es quedarien a Espanya. També ha de suposar la reducció de 12,5 tones de CO . L'estalvi energètic final serà del 3,5%.

Quant costarà?

En total, la posada en marxa de les mesures comporta una inversió de 1.151 milions d'euros que aniran a càrrec de l'estratègia d'estalvi i eficiència energètica que financien les companyies elèctriques en un 80%.

I qui ho pagarà?

El govern espanyol ben aviat, fa dos divendres, va manifestar que com que les mesures afecten totes les administracions públiques, totes hi havien de col·laborar. Però després de les queixes de Catalunya i la Comunitat de Madrid, abans-d'ahir va rectificar i va assegurar que assumiria el cost de la rebaixa d'un 5% dels bitllets de tren de Rodalies. No queda clar qui pagarà els 20 euros de la renovació dels pneumàtics pels de classe A. Han de suposar l'estalvi d'un litre de combustible per cada 300 quilòmetres. Com que cada pneumàtic costa uns 100 euros, en aquest cas el 80% el paga el ciutadà.

Quina va ser la primera mesura anunciada?

La més polèmica: la reducció de la velocitat màxima a les autopistes i autovies als 110 km/h. Es començarà a aplicar demà a les sis del matí i durarà fins al pròxim 20 de juny, tot i que el govern espanyol es reserva el dret de prorrogar-la. Anar a més velocitat podrà comportar la pèrdua de punts del carnet.

Quines mesures afectaran més els ciutadans?

A part de la reducció del límit de la velocitat, la rebaixa dels bitllets de tren i el pla de renovació de pneumàtics? Hi haurà una campanya de sensibilització per estalviar energia. També diverses mesures que tenen a veure amb la il·luminació, com la reducció d'un 50% de la despesa energètica de les carreteres o el canvi de la il·luminació de tots els municipis en cinc anys. Però l'executiu diu que amb el canvi d'enllumenat la llum serà la mateixa.

Han descartat aplicar alguna mesura?

El ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va explicar divendres que s'han descartat mesures com la limitació de l'accés del trànsit al centre de les ciutats i la reducció de la velocitat a alguns carrers dels 50 als 30 km/h. Va argumentar que aquestes accions no tindrien beneficis pel que fa al consum energètic. Va afegir que el govern espanyol tampoc preveu la possibilitat que es facin talls de subministrament o que els cotxes només puguin circular la meitat dels dies.

Per cert, Catalunya té algun pla d'estalvi vigent?

El tripartit va fer el pla de l'energia de Catalunya 2006-2015, que es va actualitzar el 2009 i que preveu incrementar l'estalvi i l'eficiència energètica a més de les energies renovables, que passaran del 23% al 28% del total de la producció. També es va fixar un increment del 62% de la inversió pública, fins als 1.053 milions d'euros, en el període 2009-2015. Entre altres mesures, hi ha les ajudes per comprar electrodomèstics més eficients.

stats