CONVIVÈNCIA
Crònica 03/10/2011

Els veïns de Gavà pateixen molèsties per terra, mar i aire

Josep Ferrer
2 min

Els veïns de Gavà Mar van aparèixer al mapa de Catalunya l'any 2004. Les seves mobilitzacions, així com les dels veïns de Castelldefels, per evitar que els avions que aterren a l'aeroport del Prat sobrevolessin els seus habitatges, van provocar l'alerta dels polítics. Des de llavors no han parat de fer sentir la seva veu per aconseguir millorar la qualitat del barri. Ho pateixen tot: l'excés de soroll pel trànsit d'avions i pels cotxes que circulen per l'autovia, les males olors de la riera dels Canyars i de l'estany de la Murtra, i la presència de prostitutes.

Des de fa tres anys s'hi han afegit la molèstia dels trets que disparen els pagesos amb armes d'aire comprimit per espantar els ocells i el retrocés de la platja per l'ampliació del port de Barcelona. La insistència de l'associació de veïns presidida per Elisabet Martínez ha fet que gairebé tots els partits polítics hagin presentat propostes, per exemple, per minimitzar l'impacte acústic de l'aeroport. Recentment, el Parlament va aprovar per unanimitat dues propostes d'ERC per estudiar el retrocés de la platja de Gavà i l'impacte acústic de l'autovia de Castelldefels sobre els veïns de Gavà Mar. "Són propostes positives, però veurem si s'acaba fent alguna cosa", afirma Martínez.

Mals endèmics

Els centenars de veïns que viuen al peu de l'autovia de Castelldefels (C- 31) fa molts anys que conviuen amb l'excés de soroll dels cotxes que passen a gran velocitat per davant dels seus habitatges. Isabel Bordejé viu als apartaments Miguel Ángel i explica: "El soroll, sobretot el dels camions, és incessant dia i nit, i quan s'ajunta amb el dels avions que passen per damunt de casa, és impossible viure". El 2008 van aconseguir que es canviés l'asfalt i es va minimitzar el soroll. Amb la reducció de la velocitat a 80 km/h van notar molta millora, però amb l'augment de nou als 100 km/h els veïns han tornat al passat. La solució és col·l ocar pantalles acústiques. Martínez confia que, si algun dia es du a terme aquesta actuació, dema nin als veïns "on són necessàries". L'alcalde de Gavà, Joaquim Balsera (PSC), considera que "el més econòmic és tornar als 80 km/h i del canvi n'és responsable el Go vern". Si s'optés per construir barreres acústiques, l'alcalde entén que se n'hauria d'analitzar "l'impacte estètic" i la ubicació.

Els veïns i l'Ajuntament busquen solucions a les molèsties ocasionades pel trànsit, però tenen altres maldecaps. El desviament cap al sud del riu Llobregat, l'ampliació del port de Barcelona i els particulars corrents marins estan perjudicant el barri de Gavà Mar. "Quan hi ha llevantada puja el nivell del mar i se'ns endú la sorra", afirma la presidenta de l'entitat veïnal. "Fa anys vam dir que això passaria, però de moment ningú ha fet res", apunta Martínez. L'alcalde, que reconeix que la situació serà difícil de resoldre, s'ha dirigit al ministeri de Medi Ambient perquè intenti minimitzar aquest impacte.

stats