AUTOMOCIÓ
Crònica 14/04/2012

Les vendes de Seat cauen un 11% el primer trimestre

Elena Freixa
2 min
El president de Seat, James Muir (dret), i el vicepresident comercial, Paul Sevin.

BARCELONA.La crisi al mercat espanyol torna a passar factura a les vendes de Seat, que van caure un 11,6% durant el primer trimestre de l'any. La companyia va vendre 80.100 cotxes a tot el món fins al març, amb lleugers increments en mercats europeus que, malgrat tot, no van aconseguir compensar la davallada a Espanya, que és el principal mercat de l'empresa i concentra el 20% de les vendes. El grup Volkswagen va justificar els mals resultats de la filial per "la complicada situació dels mercats de l'Europa Occidental".

A Alemanya, Seat hi va vendre 13.000 unitats en els tres primers mesos de l'any, un 3,6% més. El creixement al Regne Unit va ser semblant. En canvi, les dades de la patronal espanyola Anfac reflecteixen una davallada del 15% en les vendes a Espanya (15.670 cotxes en total). Mèxic també és un país on hi ha bones notícies, amb un augment del 10% de les vendes, que sumen 5.100 unitats.

En paral·lel, el grup Volkswagen va informar ahir que les vendes del primer trimestre de l'any van créixer un 9,6% fins als 2,16 milions de cotxes, una xifra mai abans registrada en un trimestre. Només al març es van entregar més de 860.000 cotxes a tot el món, gràcies a la bona marxa de mercats com la Xina, Rússia i l'Amèrica del Nord.

Esperances en els nous models

Tot i que l'any ha començat fluix, la companyia ha descartat per ara prendre cap mesura d'ajust sobre la plantilla, més enllà d'esgotar les vies que ofereix el conveni per evitar l'expedient de regulació. S'han programat diversos dies d'aturada de la producció els últims mesos i gràcies a la borsa d'hores es podran recuperar quan la situació millori. Els sindicats, però, reconeixen que aquesta via no és il·limitada i que s'estan esgotant els dies en què es podran salvar els descensos si la cosa no remunta.

El president, James Muir, va defensar fa quinze dies en la presentació de resultats que la companyia no té intenció de retallar la plantilla al cap d'un any d'haver contractat gairebé un miler de persones coincidint amb l'inici de la fabricació de l'Audi Q3.

L'empresa confia a salvar la situació amb la flexibilitat i l'ampliació de la gamma de productes. En la segona meitat de l'any arribaran el nou Toledo i el León, un model en què Seat té dipositades moltes esperances per seguir retallant números vermells i aconseguir deixar-los enrere durant el 2013. La filial de Volkswagen va reduir un 41,3% les pèrdues l'any passat, fins a situar-les en els 61 milions d'euros.

Mentre arriba la millora als mercats europeus, l'empresa treballa en nous reptes més enllà d'aquestes fronteres i ultima l'arribada a la Xina. Els primers centenars de Seats León ja són allà. El llançament de la marca coincidirà amb el Saló de l'Automòbil de Pequín.

stats