ELS LÍMITS DE VELOCITAT ALS ACCESSOS DE BARCELONA
Crònica 13/02/2011

Les ziga-zagues de CiU amb els 80

CiU va fer creure a l'opinió pública que quan governés suprimiria el límit dels 80 km/h per entrar a Barcelona. S'ha flexibilitzat a l'alça, però la velocitat variable, essència del model d'ICV, es manté.

Isaac Salvatierra
3 min
Uns operaris col·loquen els nous límits de velocitat, diumenge passat a l'autovia de Castelldefels. L'anticicló va obligar a circular igualment a 80.

BarcelonaA propòsit del límit dels 80 km/h als accessos de Barcelona, el programa electoral de CiU hauria pogut dir: "Respectarem la velocitat variable impulsada pel tripartit però n'aixecarem el límit fins als 100 o 120 km/h en determinats trams d'autopistes i autovies. A les vies on no hi ha instal·lats els panells de velocitat variable, els hi posarem, seguint el calendari marcat pel tripartit". En realitat, però, el programa de CiU no aclaria gaire cosa: "Eliminarem el límit dels 80 km/h a l'entorn de Barcelona i establirem límits de velocitat racionals en funció de la situació viària".

Mentre l'aparell de comunicació de CiU va aconseguir que calés en l'opinió pública que quan governessin es podria tornar a prémer l'accelerador fins al fons, comptat i debatut, un cop revisada la zona 80, tampoc n'hi ha per tant. Tot i la flexibilització, en un terç de les vies el límit de velocitat continua sent 80 km/h. Tot i haver assegurat que la mesura no millorava la contaminació, ha resultat que alguns dies l'any, quan hi ha anticicló, els límits de velocitat sí que són importants. A més, el model de velocitat variable impulsat pel tripartit, no només es manté, sinó que s'amplia a tots els accessos a Barcelona amb el calendari que hi havia programat. Tot i les aparents contradiccions, Artur Mas insisteix que han estat "coherents", però admet errors de comunicació.

Des que el debat dels 80 va saltar a l'opinió pública, CiU es va moure de la prudència inicial a un discurs cada cop més accelerat, a mesura que més veus s'apuntaven a la campanya en contra. El RACC va llançar la primera pedra al juliol del 2007, pocs dies després que Medi Ambient anunciés el pla de 73 mesures per reduir la contaminació. Després s'hi van afegir alguns mitjans de comunicació, fins que la fúria contra els 80 va ser habitual a les tertúlies matinals de ràdio.

Amb patinet

CiU no va dir mai que eliminaria els 80 a tot arreu -de fet, ja hi havia trams de 80 abans dels canvis- però la duresa de les declaracions -algunes de ben ambigües- van fer que tothom s'ho pensés. El discurs públic dels líders de CiU va anar pujant de to, alimentat per la mofa general que es va instal·lar a la gestió d'ICV, i en paral·lel a la pressió creixent dels alcaldes del PSC i del conseller Joaquim Nadal per augmentar els límits de velocitat a la nit. Mas va arribar a dir el desembre del 2008 als passadissos del Parlament que la velocitat variable entre 80 i 40 km/h instal·lada des d'aquell any era una "ximpleria, un contrasentit i una irracionalitat". "La gent pot tenir la sensació que, així, ja et pots comprar un patinet", va etzibar. Al gener del 2009, CiU va presentar una moció al Parlament reclamant l'eliminació de la velocitat variable. L'abril del 2010 la van tornar a presentar. El 20 de setembre passat, durant el ple d'investidura, Mas va dir: "Mantindrem la velocitat variable, però el que no farem serà obligar la gent a circular a 80 quan les autopistes van buides".

Tot i evitar de totes totes fer servir el terme "velocitat variable", CiU no només ha mantingut aquest sistema per gestionar els embussos, sinó que dilluns passat, quan es van posar en marxa els canvis a la C-31 i la C-32, en alguns moments els panells marcaven 40 km/h.

CiU basava la seva oposició als 80 amb la tesi que no servien per reduir la contaminació. Anant a 120 km/h, només creix un 1%, argumentaven. Els tècnics admeten que amb els 80 les millores són mínimes, però també mantenen que alguns dies l'any, quan fa bon temps, és necessari mantenir el límit de 80. És el que va passar justament dilluns passat.

Els responsables de Trànsit també insisteixen que la mesura ha servit per reduir els accidents. Des de l'oposició, Mas ho va arribar a posar en quarantena, aferrant-se a la reducció del trànsit a causa de la crisi. El conseller d'Interior, Felip Puig, va arribar a sumar ferits greus i morts per dir que els accidents han augmentat últimament un 27%.

77 quilòmetres de vies han monopolitzat inexplicablement durant més de tres anys una part del debat polític. Tot i fer-ne cavall permanent de batalla, el Puig conseller és capaç d'arrencar una roda de premsa amb aquesta ironia: "Venim per informar de com es posa en marxa el que hem descobert en els últims dies, que és un dels enigmes més importants que té el país per resoldre". És la prova que des del govern les coses es veuen diferent.

stats