MÚSICA
Cultura 02/12/2016

Alexandra Soumm i la passió de Txaikovski

La violinista actuarà aquest diumenge al Palau de la Música

i
Xavier Cervantes
2 min
La violinista Alexandra Soumm.

BarcelonaQuan la violinista francesa Alexandra Soumm actuï aquest diumenge al Palau de la Música, haurà passat deu dies treballant amb l’Orquestra Camera Musicae. És gairebé un luxe, perquè habitualment un solista comparteix com a molt tres o quatre dies amb una orquestra quan hi col·labora. “Passar tants dies junts ens ha permès fer força assajos, però també és important la relació humana que s’estableix”, explica el director de l’Orquestra Camera Musicae, Tomàs Grau.

El propòsit inicial era inaugurar la nova temporada de la formació tarragonina amb tres concerts simfònics: el que van fer dimarts al Teatre Fortuny de Reus, el que faran dissabte al Teatre de Tarragona i el de diumenge al Palau de la Música. Tanmateix, la mateixa Soumm va proposar ampliar l’agenda amb un concert de cambra al Museu de Lleida avui, en què interpretaran l’ Octet de Schubert. De fet, la idea va ser de Soumm. “Normalment quan proposes coses així et diuen que no, perquè tot costa diners, però en aquest cas em van dir que sí”, diu la violinista, nascuda el 1989 i considerada per la crítica francesa com una de les artistes amb més projecció de la seva generació. “Tenir algú del seu nivell per inaugurar la temporada és fantàstic, i a sobre poder fer música de cambra”, assegura Grau.

Monogràfic per obrir temporada

El programa simfònic que han triat el conformen dues obres de Txaikovski: el Concert per a violí i orquestra, op. 35 i la Simfonia núm. 5, op. 64. “Ho vam decidir així perquè Txaikovski li va molt bé a l’orquestra i perquè començar temporada amb obres amb les quals ens sentim molt segurs ens permet explorar al màxim les nostres virtuts”, diu Grau. Pel que fa al concert, Soumm, que va començar a tocar amb 5 anys i va debutar amb set, se sent molt còmoda amb “una música tan apassionada i intensa” com la de Txaikovski. “Té un nivell d’intensitat molt gran, i és molt nostàlgic i melancòlic, com jo. M’agrada especialment el segon moviment, quan el violí dialoga amb els metalls i els clarinets”, explica Soumm, una artista avesada al repertori romàntic i també a compositors com Xostakóvitx i Prokófiev. “I estic ampliant el repertori explorant la música barroca i la del renaixement, i també la de Bartók, Britten i Stravinski”, informa. A més, ha treballat amb el compositor Christoph Ehrenfellner.

Soumm, que considera que “l’art per l’art no existeix”, té un vessant social molt remarcable. És padrina a França del sistema creat pel músic veneçolà José Antonio Abreu, i ella mateixa va fundar l’ONG Esperanz’Arts, l’objectiu de la qual és portar la música a les escoles, els hospitals i les presons. En aquest sentit, Soumm admira la feina de Jordi Savall. “Per a mi és un músic extraordinari, un gran investigador musical i amb un gran compromís social”, diu abans d’elogiar el fet que un músic de la categoria de Savall anés a tocar a Calais amb i per als refugiats.

stats