Cultura 27/07/2012

El consum cultural a Catalunya el 2011 augmenta en tot els camps tret del cinema

La fundació Fundacc ha donat a conèixer 'La dieta cultural dels catalans 2011' a partir de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. La música i els llibres són les propostes més consumides

Efe
2 min

BarcelonaEl consum cultural a Catalunya va augmentar de forma generalitzada durant l'any passat, excepte en el cas del cinema, que va baixar un 0,9%, segons l'informe 'La dieta cultural dels catalans 2011', elaborat per la fundació Fundacc a partir de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura.

El director general de la Fundacc, Joan Sabaté, ha donat a conèixer aquest divendres aquest estudi, elaborat a partir de 24.683 entrevistes entre el gener i el desembre de l'any passat, però ha alertat que la tendència en els primers mesos del 2012 ha canviat per la incidència de la crisi econòmica. Ha mantingut, a més, que l'increment de l'IVA del 8 al 21 % en els productes culturals a partir del setembre "pot tenir uns resultats molt negatius per als consums de la cultura de pagament" en els pròxims mesos. "Es tracta clarament d'una mala notícia", ha assenyalat.

El 2011, el consum més estès entre els catalans ha seguit sent el de la música, amb un 92 % que diu escoltar-la, cosa que significa un 3 % més que el 2010 i un 5 % més que el 2008. Li segueix la lectura de llibres, amb 3,9 milions de catalans que llegeixen llibres (un 61 % davant del 57 % que ho feia el 2008),

El cinema és la tercera proposta que desperta un interès més gran, encara que baixa el seu consum un 0,9 %. Per a Sabaté, aquest fet pot deure's que els últims anys "està canviant la forma de consum de cinema", amb menys assistència a les sales. Respecte del cinema que s'ha vist en català, les dades de Fundacc indiquen que s'ha passat del 4,5 % al 8 %, mentre que el cinema en castellà ha passat d'un consum del 91 % a un del 87 %.

Pel que fa als concerts Sabaté ha destacat que va haver-hi un descens del 12% de l'assistència a concerts de pagament i un increment de l'assistència gratuïta del 21 % des de l'any 2008, una tendència semblant a la de les exposicions, on cauen les de pagament en un 10 % i augmenten les gratuïtes en un 12 %. L'estudi incideix en què hi ha hagut un 6 % més de públic en els espectacles programats (teatre, màgia, circ) i remarca que hi va haver un augment del 12 % de l'assistència als espectacles en català, mentre que des del 2008 cau un 16 % l'assistència dels que són en castellà.

El nombre de catalans que juguen a videojocs, amb un augment total del 50 % en els últims quatre anys. Sabaté ha dit que ha baixat el nombre de videojocs adquirits a la botiga des del 2008 fins a l'actualitat i es va incrementant la procedència dels que es poden trobar a Internet, encara que les dades de què disposen no distingeixen entre els que són comprats a la xarxa o piratejats.

stats