Cinema

'Borgman', de l'holandès Alex van Warmerdan, triomfa al Festival de Sitges

'Only lovers left alive', de Jim Jarmush, s'endú el premi especial del jurat en una edició amb una gran afluència de públic

El dimoni i les noves formes del mal han estat l'eix temàtic de la 46a edició del Sitges Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya. I en sintonia amb el leitmotiv del festival, el jurat ha decidit premiar com a millor llargmetratge 'Borgman', el film del veterà director holandès Alex van Warmerdan, un conte fantàstic i pervers que protagonitza un home misteriós, una encarnació 'sui generis' del mal que s'introdueix a poc a poc en la quotidianitat d'una família benestant per destruir-la des de dins. Entre l'humor negre i el surrealisme, Van Warmerdan edifica a 'Borgman' una trama plena de moments estrafolaris que degenera en una espiral destructiva i terrorífica.

El director, de 61 anys, va rebre durant el festival una Màquina del Temps honorífica a la seva carrera. Els Cinemes Girona de Barcelona han projectat en paral·lel al Festival de Sitges alguns dels títols de Van Warmerdan com 'Grimm' i 'Little Tony', dins d'una petita retrospectiva que finalitzarà aquest diumenge 20 d'octubre amb 'Los últimos días de Emma Blank'.

Altres títols guardonats del palmarès de Sitges han sigut la personal visió del vampirisme 'Only lovers left alive', de Jim Jarmush, que s'ha endut el Premi Especial del Jurat; el pertorbador i violent 'thriller' 'Big bad wolves', dels israelians Navot Papushado i Aharon Keshales, la millor direcció; Juno Temple, de 'Magic Magic', i Andy Lau, de 'Blind detective', s'han emportat respectivament els premis interpretatius; la ciència-ficció minimalista de 'Coherence' ha guanyat el premi al millor guió, i la polèmica 'Only God forgives', el guardó a la millor fotografia; el premi als millors efectes visuals ha sigut per a 'Afflicted'; i el premi al curt de la Secció Oficial Fantàstic a Competició, per a 'The Landing', de Josh Tanner. El documental 'Jorodowsky's Dune' s'ha fet mereixedor d'una menció especial del jurat i també s'ha emportat el premi del públic.

El premi José Luis Guarner de la crítica ha estat per a 'The congress', d'Ari Folman, adaptació lliure d'una novel·la de Stanislaw Lem que alterna acció real i animació, i el premi Citizen Kane al millor director novell ha sigut per a Shane Carruth, el director de la sorprenent 'Upstream Color'.

El jurat de la Secció Noves Visions ha concedit quatre premis: el Premi Noves Visions a 'Halley', de Sebastián Hoffman; el Premi No-Ficció per al documental 'Millius', de Zat Knutson i Joey Figueroa; el Premi Petit Format per a 'Zoo', de Nikolas Pleskof, i el Premi especial del jurat per a 'Gente en sitios', de Juan Cavestany.

La resta de premis han estat:

-Millor pel·lícula de la Secció Focus Asia: 'New world', de Park Hoon-Jung

-Millor pel·lícula d'animació: 'The fake', de Yeon Sang-Ho

-Millor curtmetratge d'animació: 'Peau de chien', de Nicholas Jacket

-Méliès d'Argent al millor llargmetratge de la Secció Oficial Fantàstic: 'Enemy', de Denis Villeneuve

-Méliès d'Argent al millor curt de la Secció Oficial Fantàstic: 'The body', de Paul Davis

-Méliès d'Argent al millor llargmetratge de la Secció Oficial Fantàstic Panorama: 'The colony', de Jeff Renfroe

-Premi Noves Visions Experimenta: 'Capa caída', de Santiago Alvarado

-Premi Noves Visions Emergents: 'Escape from Tomorrow', de Randy Moore