Literatura
Cultura 10/08/2014

Comença la guerra entre Amazon i els autors nord-americans més venuts

Més de 900 escriptors com Stephen King, John Grisham i Paul Auster critiquen el bloqueig del gegant editorial a Hachette Books

Agències
2 min
Stephen King

BarcelonaGuerra de titants al món editorial nord-americà. Més de 900 autors súpervendes i el gegant editorial Amazon han desenfundat les espases en un conflicte sobre el negoci a internet. Escriptors com Stephen King, Paul Auster i John Grisham, publiquen avui al diari 'The New York Times' una carta col·lectiva que critica el tracte d'Amazon als autors del segell Hachette Books. Tot plegat ve del fet que Hachette Books es va negar a acceptar les condicions exigides pel mercat virtual per poder-hi publicar els seus llibres, ja que considerava que el preu dels e-books era massa baix i no estava d'acord amb el marge de benefici que s'enduia Amazon.

Davant d'aquesta postura, Amazon va optar per boicotejar els autors de Hachette Books, anul·lar-ne els descomptes, endarrerir els lliuraments dels volums i suggerir als lectors, a través de la web, que compressin altres llibres. Així ho posen de manifest els escriptors en la carta d'avui, que els ha costat més de 75.000 euros publicar-la al 'The New York Times'. Malgrat que la majoria dels signants no són autors de Hachette Books, a la missiva assenyalen que "cap venedor de llibres pot bloquejar o prevenir les vendes ni desmotivar el públic perquè demanin els títols que desitgen". També troben "injust" que Amazon "exclogui un grup d'autors que no formen part de la disputa –entre Amazon i Hachette Books– per a una venjança selectiva".

Però el conflicte no s'acaba aquí, perquè Amazon ja té resposta. El gegant editorial va publicar diumenge passat una carta dirigida als autors de Hachette Books, en què equipara la situació a l'aparició dels llibres de tapa tova durant la Segona Guerra Mundial. El text recorda que el nou format oferia els títols 10 vegades més barats i que, durant el primer any, se'n van vendre milions de còpies. Fent referència a les desavinences amb Hachette Books, diu que en aquell moment "es creia que aquest preu destruiria la cultura i perjudicaria la indústria" i també explica que Orwell es va pronunciar sobre el tema i va suggerir "un xoc frontal" entre els dos formats. Tot i això, la carta estableix que "és erroni pensar que abaratir el preu dels e-books devalua el valor dels llibres". Així, la missiva fa pública l'adreça de correu electrònic del president de Hachette i demana als autors que el pressionin perquè accepti les condicions del mercat i el preu dels e-books que estableix Amazon. A tot això, la carta no està signada per cap nom concret d'Amazon sinó per a "l'equip de Kindle".

stats