CINEMA
Cultura 04/12/2015

Comença la travessa de candidats als premis Gaudí

79 produccions participen en la cursa dels premis de l’Acadèmia

Xavi Serra
3 min
La presidenta de la l’Acadèmia catalana, Isona Passola, assenyalant l’embaràs de l’actriu Aina Clotet ahir al Palau Robert.

BarcelonaA prop de dos mesos de la seva gran festa, el cinema català comença a posar-se guapo. L’Acadèmia va escenificar ahir l’inici de campanya dels Gaudí amb una celebració als jardins del Palau Robert per homenatjar els candidats als premis que es lliuraran el 31 de gener a l’Auditori del Fòrum. Una tradició inaugurada l’any passat que serveix per marcar el començament del període de votacions dels acadèmics, presentar les pel·lícules candidates i, perquè no, treure els vestits a passejar abans de la gala.

La presentació dels candidats -prèvia a la lectura de nominats del 30 de desembre- permet fer una fotografia bastant acurada de la producció catalana del 2015. Després de la magra collita de l’any passat, els números milloren: d’un total de 79 produccions, les pel·lícules en llengua catalana passen de 10 a 12, i les candidates en llengua no catalana, que el 2014 eren 16, enguany arriben a 24. L’altra bona notícia per als premis és que la categoria reina, la de millor pel·lícula, té enguany títols més fàcils de conèixer per al públic: els nous films de Marc Recha ( Un dia perfecte per volar ) i Ventura Pons ( El virus de la por ), la revelació indie El camí més llarg per tornar a casa, la comèdia romàntica Barcelona nit d’hivern (seqüela de Barcelona nit d’estiu ) i l’adaptació de Pedrolo Segon origen. Després d’una edició amb quatre nominats i un guanyador ( Rastres de sàndal ) que pocs havien vist, aquest any els acadèmics respiren més tranquils.

Favorits i absents

En l’apartat de millor pel·lícula en llengua no catalana hi ha dos dels favorits d’aquesta edició. El rey de La Habana, retorn d’Agustí Villaronga després del seu triomf amb Pa negre, i la comèdia dramàtica Truman, de Cesc Gay. Altres candidats de la categoria podrien ser el drama Nobody wants the night, d’Isabel Coixet, la comèdia d’acció Anacleto: Agente secreto, de Javier Ruíz Caldera, l’atrevida adaptació lorquiana de La novia i Requisitos para ser una persona normal, debut com a directora de Leticia Dolera.

Entre els documentals candidats no falta l’emotiu La granja del pas de Sílvia Munt, l’experimental Un dia vi 10.000 elefantes i el retrat d’un fan de la guerra a Game over. Els 10 candidats seleccionats per un comitè -el primer any que l’Acadèmia es veu obligada a fer-ho per l’alta inscripció- no inclouen, però, un dels documentals més comentats d’aquest curs: El somni, sobre l’experiment gastronòmic dels germans Roca, produït per Mediapro. El divorci del productor Jaume Roures amb l’Acadèmia, que s’arrossega des del 2010, segueix provocant l’anomalia que les pel·lícules de la productora més gran de Catalunya no participin als Gaudí. És el cas d’ El somni, però també del Messi d’Álex de la Iglesia o d’ Un dia perfecto de Fernando León de Aranoa.

Una de les curiositats d’aquesta edició és el retorn de la categoria animada, que l’any passat va quedar deserta. Un retorn sense emoció, però: l’únic títol inscrit és Atrapa la bandera. Té sentit mantenir la categoria? Per a l’Acadèmia sí, i és coherent amb la seva funció de promocionar el cinema català. Però potser es podria incloure el film en l’apartat de pel·lícula de llengua no catalana.

L’Acadèmia continua incorporant talent català de produccions estrangeres. No hi són tots -destaca l’absència dels germans Pastor, guionistes del thriller Eternal, que no es va inscriure- però sí Laia Costa per Victoria, favorita a un premi a millor actriu que podrien disputar-li tant Imma Cuesta ( La novia ) com Juliette Binoche ( Nobody wants the night ). En la categoria masculina també es perfila un triple duel entre el Sergi López d’Un dia perfecte per volar, el Borja Espinosa d’ El camí més llarg per tornar a casa i el Ricardo Darín de Truman. Abans cal que els 420 acadèmics triïn i votin.

stats