Cultura 31/05/2019

Competència multa 34 editorials de llibres de text amb 32 milions

Havien creat un codi de conducta que en realitat pactava preus i eliminava competència

Ara
2 min
CDC vol destinar a llibres el cost d’escolaritzar en castellà

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMV) ha multat les 34 principals editorials de llibres de text no universitari per coordinar polítiques i condicions comercials. L'Associació Nacional d'Editors de Llibres i Materials d'Ensenyament (ANELE) també ha rebut una multa. A través d'una comissió de supervisió també es controlaven les desviacions de preus i es feia pressió a les editorials que no formaven part d'aquest codi.

Les editorials sancionades estan entre les principals del sector: Santillana (uns 9 milions), Anaya (uns 8 milions), SM (uns 5,4 milions), Oxford University Press (més de 3 milions), el grup Edelvives (uns 2,7 milions), Edebé (780.000 euros), Bromera (200.000 euros), Ediciones Bilingües, Editex, Ediciones Laberinto, MacMillan, Mc Graw Hill, Pearson Educación i Teide; a més de 180.000 euros per a l'associació sectorial ANELE, segons dades fetes públiques per Competència.

La denúncia ve de l'editorial Vicens Vives, a qui havien denunciat al no pujar al carro. Les sancions van en dues direccions. D'una banda, a eliminar els acords i pràctiques preses al voltant d'un suposat codi de conducta de les empreses del sector editorial (que data del 2012) i que en realitat era una estratègia per restringir la competència, perquè homogeneïtzava els materials i eliminava els canvis que volien incloure els competidors. Sota aquest paraigua s'havia creat una comissió de supervisió que servia per castigar les editorials que no complissin els acords; ANELE havia fet cartes a competidors i escoles amb amenaces, i s'havia denunciat Vicens Vives i pressionat Edelvives fins que va entrar al sistema. De l'altra, se sanciona una infracció relacionada amb el llibre digital. ANELE i 10 editorials van pactar les condicions per comercialitzar el llibre de text digital entre el 2014 i el 2017, segons la CNMV.

Competència considera desarticulat aquest mecanisme de control del mercat que s'aprofitava del fet que, en el mercat de llibres de text, el client no té llibertat d'elecció sinó que ha d'adquirir els llibres que vol el centre de l'alumne, que es mantenen invariables durant 4 anys, i no en funció del preu. A més, hi ha etapes educatives que tenen un preu fix (infantil, batxillerat, FP) però d'altres que tenen preu lliure (ESO i primària).

stats