El Cruïlla es repensa sense perdre l’escala humana

Black Eyed Peas, Kylie Minogue, Foals i Vetusta Morla manen en el cartell del festival

Black Eyed Peas, Kylie Minogue, Vetusta Morla i Natos & Waor són quatre exemples de la varietat de registres de l’edició del festival Cruïlla que comença aquest dimecres i que s’allargarà fins dissabte al Parc del Fòrum. Hip-hop, pop i rock alimenten una programació que manté l’heterodòxia que ja tenia fa deu anys, i amb una notable presència d’artistes que es mouen més enllà del domini anglosaxó com ara Oumou Sangaré i Tiken Jah Fakoly. Quan altres festivals ni es plantejaven la possibilitat d’incorporar el reggaeton, l’any 2013 el Cruïlla ja programava Tego Calderón. L’eclecticisme segueix definint un festival que, com recorda el seu director, Jordi Herreruela, s’adreça al públic local, la qual cosa els permet dissenyar cartells en què grups com Love of Lesbian, Els Pets, Berri Txarrak i Vetusta Morla actuen en horaris preferents.

En un temps de màxima competitivitat, el Cruïlla troba la raó de la seva existència en un aforament de 25.000 persones per dia que evita aglomeracions i en la programació de no més de tretze concerts per dia i repartits en quatre escenaris. “No volem ser el festival més gran”, insisteix Herreruela, que en cap cas es planteja encabir-hi més gent. Això fa que el creixement sigui en dies, però mirant de reduir l’impacte en l’entorn. És a dir, el gruix de l’activitat es concentra divendres i dissabte, i les jornades de dimecres i dijous són menys expansives i no van més enllà de la mitjanit.

Responsabilitat mediambiental

“Volem reformar el concepte de festival, redissenyar-lo mirant endavant i buscant que sigui multidisciplinari no només en el vessant artístic”, proposa Herreruela. La idea és aconseguir “una experiència total” en què la música és l’eix d’una proposta que inclou també “gastronomia, tecnologia i responsabilitat social i mediambiental”. La preocupació ecològica fa temps que és central en el Cruïlla, un festival pioner en l’eliminació dels plàstics: van ser dels primers a incorporar gots biodegradables per a la cervesa i a servir els refrescos, i ara també l’aigua, en gots de vidre. El component social ha rebut un impuls amb la creació del Cruïlla Talks, un cicle de conferències que va començar dilluns amb la participació de Tarana Burke, la impulsora del #MeToo. I pel que fa a la tecnologia, aprofitant el 5G hi haurà una experiència immersiva 360º que permetrà a alguns espectadors viure un concert com si fossin dalt de l’escenari.

Artísticament, aquesta edició arrenca avui amb dos concerts: el de la noruega Aurora, que s’estrena al festival amb pop electrònic, i el del grup nord-americà Black Eyed Peas, que torna a Catalunya nou anys després del concert a l’RCDE Stadium i ara sense la vocalista Fergie; això sí, amb el renovant discurs polític del disc Masters of the sun. Vol. 1 (2018). La jornada de dijous està dedicada exclusivament al hip-hop i el trap, amb el terrassenc Lildami, els granadins Ayax y Prok i l’imparable duo madrileny Natos & Waor.

La uniformitat estilística desapareix el cap de setmana. Divendres la ruta musical va de l’ indie pop dels britànics Bastille al reggae ivorià de Tiken Jah Fakoly. Entre els primers i el segon, l’ indie rock de Vetusta Morla, el pop d’Els Pets i el rock de Berri Txarrak, a més de Foals, una cita amb la nostàlgia dels 90 amb Garbage i el primer tast aquí del peculiar cantautor irlandès Dermot Kennedy. Dissabte la cap de cartell és Kylie Minogue, una prova més de com el pop mainstream va trobant lloc en festivals nascuts com a alternatius. A més de l’australiana hi haurà el soul-folk del britànic Michael Kiwanuka i representants catalans com Cala Vento, El Petit de Cal Eril, Dorian i Love of Lesbian, perquè el Cruïlla sí que premia els músics locals.

El públic ha avalat la fórmula i el festival el recompensa amb una política de preus que intenta no ser abusiva. Aquest any l’abonament per a dos dies costa 132,50 euros. L’entrada diària de divendres i dissabte 81 euros, la de dimecres 48,60 i la de dijous 27,50. També hi ha abonaments per a tres dies a 159 euros. L’equilibri econòmic no és fàcil per a un festival amb un pressupost de set milions d’euros, dels quals 50.000 euros corresponen a l’aportació de l’Ajuntament de Barcelona, un terç del que rep el Primavera Sound i 270.000 euros menys dels que les diferents àrees municipals destinen al Sónar. Pel que fa a la Generalitat, el Cruïlla s’acull a les ajudes reintegrables.