Dansa

Elegància i vitalitat de les estrelles de l'American Ballet Theatre

La companyia va fer gala de totes les seves virtuts a Terrassa

American Ballet Theatre

Centre Cultural Terrassa. 24 de novembre

L'American Ballet Theatre (ABT) va ser fundat el 1939 per desenvolupar el repertori dels millors ballets de segle XIX alhora que oferir oportunitats als joves talents coreogràfics nord-americans. El seu estil és inconfusible: vitalitat, elegància, extraordinària musicalitat i tècnica impecable. I així és com es van presentar els ballarins estrella de la companyia aquest cap de setmana al Centre Cultural Terrassa. Amb un programa que combinava el ballet clàssic de repertori i coreografies de nova fornada d'estil neoclàssic i contemporani, les cinc parelles van fer gala de totes aquestes virtuts.

En l'apartat clàssic, van destacar Anabel Katsnelson i Carlos González al Grand pas classique de Victor Gsovsky, ella amb els seus equilibris impactants i una magnífica variació de 32 fouettés dobles i a la segona i ell per l'elegància i la seguretat en les pirouettes. Katsnelson també va arrencar aplaudiments merescuts en la seva interpretació vital, lleugera i volàtil del personatge de Cupido al clàssic Don Quixot de Petipa.

Catherine Hurlin va mostrar-se coqueta i gràcil a la variació del vano del Quixot, i segura amb Aran Bell en una interpretació força reeixida del pas a dos. Tècnics i elegants, però menys creïbles en la interpretació, van ser Catherine Hurlin i Calvin Royal III en el pas a dos del Cigne blanc, ell correcte i ella una mica freda i altiva, més en el paper del cigne negre que del blanc.

Pel que fa a les coreografies de tall més contemporani, vam gaudir de dues estrenes a Europa, Know, de Cassandra Trenary, interpretada per ella mateixa i Royal III, i A time there was, de Gemma Bond, amb Katherine Williams i Blaine Hoven, que mostren totes les possibilitats tècniques d'aquests ballarins.

Però els més aplaudits, i amb raó, van ser la parella més experta de la companyia, Isabella Boylston i James Whiteside, tant a On the water, en l'adaptació de Kevin McKensie de la coreografia original de Petipa i Ivanov, com a Spring waters, d'Asaf Messerer. La parella principal de l'ABT va fer dues interpretacions extremament ballades, fluides, madures, vaporoses, volàtils i de rapidíssims déboulés d'una qualitat impecable que van fer gaudir de valent el públic.