'El traidor' i quatre pel·lícules més per veure aquest cap de setmana

S'estrenen 'El joven Ahmed' dels germans Dardenne i una nova versió de 'Los ángeles de Charlie'

'El traidor'

El primer macrojudici a la Màfia, filmat amb pols vibrant per Marco Bellocchio

Hi ha com a mínim una seqüència a El traidor amb què resulta impossible no sentir-se violentat moralment. Es tracta de la reconstrucció de l’atemptat contra el fiscal Giovanni Falcone, màxim responsable de processar i d'empresonar la cúpula de la Màfia durant els anys vuitanta. La càmera és dins el cotxe amb Falcone i la seva dona quan es produeix l’explosió que els fa saltar pels aires. Però el cop real arriba instants després, quan veiem la Cosa Nostra festejant la mort del seu perseguidor. Continua llegint.

'El joven Ahmed'

L'enigma de l'islamisme radical segons els germans Dardenne

Amb El joven Ahmed els germans Dardenne volien filmar "un enigma", el de la radicalització d’un jove musulmà nascut a Bèlgica que, influït pel seu imam, comet un acte violent i incomprensible. Quan es pensa en el sistema estilístic dardennià –plans llargs de seguiment, austeritat narrativa a través d'un muntatge sintètic i una contigüitat amb la realitat basada en l'ús d'espais naturals i la combinació d'actors convencionals i no professionals– és freqüent oblidar que l'enigma és un element fonamental dels seus mil·limètrics guions, almenys en obres majors com El fill i Dos dies, una nit. Continua llegint.

'Longa noite'

Eloy Enciso s'endinsa en la nit franquista que no s'acaba

Amb l'esplèndida Longa noite, Eloy Enciso trenca amb aquesta empipadora inèrcia instal·lada al cinema espanyol d'aproximar-se a la postguerra i el franquisme sempre a través del drama històric o documental més convencionals. El cineasta gallec du a terme una tasca de recuperació de literatura de l'època per desenterrar diversos textos, des de fragments de llibres de Max Aub o José María Aroca a les últimes cartes de condemnats a mort, que es reencarnen en les veus de diferents personatges. Continuar llegint.

'Los ángeles de Charlie'

Els àngels més empoderats cauen en la paròdia involuntària

Els primers minuts de la nova encarnació de la saga d’ Els àngels de Charlie semblen la fantasia (molt casta, això sí) del community manager d’una ONG. En la primera línia de diàleg, l’agent secreta a la qual dona vida Kristen Stewart pronuncia un “crec que les dones podem fer qualsevol cosa” poc abans de deixar fora de combat –en una deslluïda escena d’acció– un criminal implicat en el robatori d'ajudes destinades a dones i nens refugiats. Continua llegint.

'La gran mentira'

Venjança i decepcions amb Ian McKellen i Helen Mirren

La gran mentira, el nou llargmetratge de Bill Condon ( Mr. Holmes, Déus i monstres) parteix d’un bestseller amb pedigrí de Nicholas Searle sobre un estafador amb un passat tenebrós i té com a protagonistes dos dels millors actors veterans del món, Helen Mirren i Ian McKellen. Però la pel·lícula, en lloc d’oferir-nos un duel interpretatiu antològic, fa honor al seu títol i es transforma en un thriller sense nervi en què el primer estafat és l’espectador. Continua llegint.