Eufònic, amb tots els sentits

La sisena edició del festival visual i sonor de les Terres de l’Ebre s’inicia aquesta nit amb el concert del pianista Carles Viarnès i una programació dedicada a l’experimentació

“L’Eufònic és imprescindible”, afirma contundent el pianista Carles Viarnès, encarregat d’encetar la programació del festival del delta de l’Ebre. “Els festivals més grans i enfocats a l’entreteniment estan molt bé, però calen aquestes propostes més petites que et fan descobrir nous mons i noves tendències”, explica.

Viarnès actuarà aquesta nit al nou auditori de la Ràpita acompanyat de l’artista visual Alba G. Corral, seguits per Sonido Tupinamba, com a tret de sortida d’una programació que s’allargarà fins diumenge. Més de 50 artistes actuaran en la sisena edició del festival d’arts sonores i visuals, que tindrà lloc a Sant Carles de la Ràpita i altres poblacions de les Terres de l’Ebre. “Combinar música i visuals és molt delicat”, confessa Viarnès, perquè afinar bé el pols i assegurar que “hi hagi un equilibri” no és tasca fàcil, però quan coincideixen els dos llenguatges les possibilitats són “infinites”.

Nous talents i nova música

De nou, l’Eufònic torna amb la voluntat de ser un referent en el camp de l’experimentació i les noves tecnologies aplicades a l’art i al vessant purament musical. “És un festival molt genuí”, explica el DJ Indian Wells, que espera “descobrir nous talents” a les Terres de l’Ebre. L’artista italià presentarà temes del seu nou treball, Where the world ends, dissabte a la nit. L’acompanyarà l’artista britànica Florence To, encarregada de la part visual del concert. “Soc molt fan de la feina de Florence To”, admet Indian Wells, i assegura que la part visual és el complement ideal per oferir “una experiència completa”.

Però el DJ italià no serà l’únic que presenti material exclusiu a l’Eufònic. Carles Viarnès, Sontag Shogun, Museless -i Lucient, responsable del seu remix Oh-He -, Les Sueques amb Moviment, el txecoslovac Jonáš Gruska i Marina Herlop són alguns dels cinquanta artistes presents que també presentaran noves cançons.

Marina Herlop, cantant i pianista i primera referència del segell Instrumental de James Rhodes, té una relació molt especial amb el festival i amb les Terres de l’Ebre. “Vaig acabar el conservatori al maig i estava una mica estressada -diu l’artista-, així que vaig demanar als responsables del festival si podia fer una mena de retir creatiu a Balada”. Van ser 15 dies sense telèfon, ni e-mails, ni res que la distragués de la tasca de compondre els temes que conformaran el seu nou disc. “Van ser els millors dies de l’any!”, explica entre rialles. El resultat encara no està acabat, tot i que Herlop espera poder presentar el material “al mes de gener”.

De moment, tots els assistents a l’Eufònic podran gaudir en exclusiva d’alguns d’aquests temes nous, dissenyats de manera molt “conscient”, on cada nota i estructura tenia “una raó de ser”, segons comenta Marina Herlop. Un dels trets que més sorprèn a l’hora d’escoltar-la per primer cop és l’ús de la seva veu com a un instrument més, al servei de la cançó. “La veu segueix sense tenir lletra, però ara he buscat més sonoritats i que tingués més sentit amb la melodia”, explica la Marina.

Com Herlop, Carles Viarnès també deixarà entreveure algunes de les seves noves composicions. Uns temes que sorgeixen “com a reacció” del seu anterior disc, Schematismus, molt més íntim i despullat. “Ara treballo amb moltes més atmosferes, amb els jocs de timbres, especulo amb estructures més complexes i vesteixo més les cançons”. El seu repertori inaugural s’equilibrarà entre material antic i nou. El directe promet dinamisme gràcies a l’ús de loops, sintetizadors i altres trucs amagats del pianista, considerat un dels millors compositors del país.

I les intervencions artístiques

Més enllà de la música en un format més tradicional, l’Eufònic torna amb una programació dedicada a les instal·lacions artístiques. Les intervencions estaran disseminades per localitats com Alcanar, Amposta i Tortosa, i es podran visitar fins a l’11 de setembre. Algunes d’aquestes sis residències artístiques han sigut adaptades per a l’ocasió, mentre que d’altres s’han realitzat in situ a les diferents localitzacions.

La programació d’aquesta sisena edició es completa amb el Campus 2017, punt de trobada per a tots els interessats en les noves tecnologies aplicades al món artístic. Un campus on es faran des de master classes com la del referent de l’art generatiu Marius Watz fins a tallers i xerrades i que, sota l’etiqueta #supportvisualists explora la transversalitat del món digital i de les dades.

Quatre dies de música, visuals, art i tecnologia

MARINA HERLOP

Escoltar Marina Herlop en un entorn tan íntim i especial com l’església nova pot ser una experiència catàrtica, i més si presenta temes nous en exclusiva.

SONTAG SHOGUN

Per què escollir entre el món analògic i el digital quan pots fer servir la tecnologia al teu servei? El trio firma música a camí entre la inversemblança i la delicadesa.

MUSELESS

Si parlem de fusió, la sabadellenca Museless ha sabut combinar com ningú els seus coneixements de piano clàssic amb un gust per l’electrònica atrevida, sensual i directa.

ROBERT LIPPOK

Lippok s’escapa de les etiquetes convencionals. La seva trajectòria en la música experimental és tan extensa com la seva capacitat per reinventar-se i la seva curiositat.

Més continguts de