Cinema

Fellini, Marilyn i Rohmer, els noms propis de la Filmoteca el 2020

Estabilitat en les xifres d'assistència, que freguen els 100 espectadors per sessió de mitjana

La Filmoteca de Catalunya ha avançat aquest dilluns la programació que prepara de cara al 2020, un conjunt de cicles i exposicions en què els principals asos són els cicles per celebrar els centenaris de Federico Fellini i Éric Rohmer i les retrospectives dedicades a Marilyn Monroe i les directores Dorothy Arzner i Agnès Jaoui.

La retrospectiva de Fellini, que arribarà al gener, repassarà la seva carrera com a director i guionista i també els documentals sobre la seva figura. El complement del cicle serà l'exposició Dreams de David Lynch, que reuneix les litografies que el creador de Twin Peaks va realitzar en homenatge al clàssic Fellini 8 1/2.

En el cas de Rohmer, el punt de partida del cicle serà el seu famós article del 1955 "El cel·luloide i el marbre", en què interrogava des del punt de vista del cinema la literatura, la pintura, la poesia, la música i l'arquitectura. En la pràctica, això es traduirà en la projecció durant el març i l'abril de pel·lícules com La meva nit amb la Maud, La Marquesa d'O i El raig verd, de documentals produïts per Rohmer per a la televisió francesa i del documental que li va dedicar l'actriu Marie Rivière, que visitarà Barcelona per presentar el cicle.

Actrius, melodrames i directores

A l'estiu, les dues grans mostres seran Marilyn Monroe: la dona i el mite, una revisió de la filmografia de l'actriu acompanyada d'una exposició de fotografies del fotògraf de confiança de Marilyn, Milton H. Greene, i l'exposició temàtica Melodrames creuats, que farà visibles les relacions dels melodrames de diferents èpoques, fent dialogar les women's pictures de John M. Stahl i Douglas Sirk i les revisions transgressores del gènere que han fet després autors com Fassbinder, Haynes i Almodóvar.

En clau femenina destaquen els cicles protagonitzats per la guionista, directora i cantant francesa Agnès Jaoui, que visitarà la Filmoteca al maig, i el de la pionera directora del Hollywood clàssic Dorothy Arzner. També hi haurà dues cartes blanques, una a l'artista Jaume Plensa i l'altra a l'actor Lluís Homar. Al novembre, Nagisa Oshima aportarà la quota asiàtica de la programació i Sam Peckinpah culminarà l'any amb un cicle que comptarà amb còpies restaurades del director de Grup salvatge

El públic, una constant estable

Aprofitant la presentació de la nova programació, el director de la Filmoteca, Esteve Riambau, ha fet balanç de l'any en curs, que presenta unes xifres d'espectadors que a 30 de novembre es mantenen estables respecte a les de l'any anterior, amb 127.558 espectadors i una mitjana de 99,3 espectadors per sessió. Un dels cicles més ben acollits va ser el de Krzysztof Kieslowski, amb 146 espectadors de mitjana, però el més atractiu per al públic va ser el dels millors films de l'any 2018, amb 219 espectadors per sessió.

Riambau també ha destacat la tasca del Centre de Conservació i Restauració, que ha recuperat una obra pionera: El lago de los cisnes, el curt documental que Rovira-Beleta va rodar el 1953 en 3D i que la Filmoteca estrenarà a l'abril coincidint amb el Dia Internacional de la Dansa. A l'octubre es podrà veure en versió restaurada el thriller d'Ignacio F. Iquino Fuego en la sangre i també s'està treballant en la recuperació de pel·lícules dels Lumière, treballs pioners anglesos d'Urban i R. Paul i una de les primeres pel·lícules animades en color que es van fer a Catalunya, Érase una vez..., del 1948.

Més continguts de