Art
Cultura 16/12/2014

Foto Colectania exposa el documentalisme espanyol de les dècades dels 70 i dels 80

'Tan lejos, tan cerca' fa una tria de l'obra de Koldo Chamorro, Cristina García Rodero, Cristóbal Hara, Fernando Herráez, Anna Turbau i Ramón Zabalza. La mostra es podrà veure fins a l'abril del 2015

Efe
2 min

BarcelonaL'exposició 'Tan lejos, tan cerca' revisa a la Fundació Foto Colectania l'obra de Koldo Chamorro, Cristina García Rodero, Cristóbal Hara, Fernando Herráez, Anna Turbau i Ramón Zabalza, sis dels màxims exponents del documentalisme fotogràfic espanyol de la dècada dels setanta. Cristina Zelich, comissària de l'exposició, ha explicat que tots ells es caracteritzen per haver renovat el gènere en aplicar un enfocament directe i una visió nova de la realitat no urbana, que assentaria les bases per a les generacions posteriors.

Les fotos que s'exposen, fetes entre mitjans dels 70 i els 80, són projectes que trenquen amb la fotografia anterior i estan més en connexió amb la fotografia documental que es desenvolupava llavors a Europa. Les fotos, algunes originals i altres còpies, i totes en blanc i negre, reflecteixen la vida de les petites ciutats de província, les cultures marginals i les tradicions, amb una mirada personal i innovadora, allunyada dels estereotips imposats pel franquisme.

Els fotògrafs que eren a la presentació, tots menys Koldo Chamorro, que va morir al 2009, i Cristina García Rodero, han remarcat que els seus treballs responien a interessos personals i no a encàrrecs, cosa que els va donar una gran llibertat creativa.

L'Espanya oculta i la màgica

A la mostra, organitzada amb el festival PhotoEspaña i produïda pel Ministeri de Cultura, es presenten projectes tan reconeguts com les sèries en blanc i negre de Cristóbal Hara o el famós "Espanya Oculta" de Cristina García Rodero, al costat d'altres menys coneguts però igualment necessaris per entendre una època, com l'"Espanya Màgica" de Koldo Chamorro o les "Imatges gitanes" de Ramón Zabalza.

Zelich ha explicat que sense arribar a constituir cap col·lectiu, els sis artistes són hereus del realisme humanista dels fotògrafs de la generació anterior, i radicals en el seu compromís amb la fotografia per percebre que estaven davant formes de vida i tradicions a la vora de la desaparició o la transformació, i que evidenciaven la distància entre la societat urbana i la rural.

La mostra es podrà veure fins al 2 d'abril del 2015.

stats