Cultura 11/10/2019

El ‘Frankenstein’ més gamberro aterra al Tívoli

El teatre estrena una versió del musical de Mel Brooks

Núria Juanico
2 min
El monstre d’El jovencito Frankenstein es va passejar ahir per Barcelona.

BarcelonaTot just fa poques setmanes que la companyia d’ El jovencito Frankenstein ha marxat de Madrid i, malgrat tot, el monstre de l’espectacle ja se’ls ha escapat quatre cops. “Mira que us ho he dit vegades! Heu de tancar la porta!”, crida exasperat el director del musical, Esteve Ferrer. Des de l’entrada del Teatre Tívoli, al carrer Casp de Barcelona, el monstre (interpretat per Albert Gràcia) balla claqué i desperta mirades de curiositat i estupefacció entre els vianants mentre el doctor Frankenstein (que encarna Víctor Ullate Roche) malda perquè torni a dins la sala, on l’espera impacient tota la companyia. El musical, igual que el seu monstre, promet grans dosis de la diversió més esbojarrada a partir de dimecres vinent i fins al 10 de novembre.

“És la comèdia més gamberra del mite de Frankenstein”, afirma Ferrer. El jovencito Frankenstein es basa en la pel·lícula homònima original que es va estrenar el 1974, però Ferrer ha adaptat la versió musical que Mel Brooks va portar a Broadway el 2007. “Brooks admirava tant el cinema de sèrie B que va decidir parodiar-lo. I va ser un gran encert”, diu Ferrer, que juntament amb Sílvia Montesinos ha versionat al castellà el text del compositor i guionista i hi ha incorporat alguns fragments de creació pròpia.

La història de l’espectacle, però, es manté pràcticament intacta. “He intentat no trair l’esperit de la pel·lícula, però n’he eliminat alguns acudits que ara no passarien el filtre del Me Too”, puntualitza el director, que la temporada passada va portar al Teatre Coliseum La familia Addams. El musical segueix Frederick Frankenstein, net del mític doctor Frankenstein, en una lluita per escapar de la història del seu avi. “És un personatge complex, que intenta desempallegar-se del seu cognom. Una qüestió burocràtica l’obliga a visitar Transsilvània, on descobrirà la biblioteca del seu avi i veurà que no pot girar l’esquena a la seva història”, explica Ullate Roche, que afegeix que “als fans de la pel·lícula els encantarà aquest musical”. Amb 20 intèrprets i més de 250 canvis de vestuari, El jovencito Frankenstein és una producció de gran format pensada “perquè gent de totes les edats s’ho passi bé a la platea”, diu Ferrer.

Un equip amb majoria catalana

En el repartiment de l’espectacle, format majoritàriament per intèrprets catalans, també hi ha Marta Ribera, Anna Herebia, Jordi Vidal, Teresa Vallicrosa, Manolo Supertramp, Gerard Mínguez, Pablo Plaza i Jordi Llordella. “Barcelona és una escola d’intèrprets espectacular però no hi ha feina, la indústria s’ha enfonsat. Madrid, en canvi, s’ha convertit en un dels centres de producció de musicals més importants d’Europa”, diu Ferrer, que lamenta que els artistes “s’hagin de buscar la vida fora de Catalunya”. Des del seu punt de vista, les administracions en són responsables perquè “han deixat caure el mercat i el musical s’ha abandonat en els teatres públics”, però també subratlla que “els espectadors també en tenen part de la culpa”. Ferrer apunta que “a Catalunya, quan les coses van mal dades, la gent es queda a casa” mentre que “a Madrid això no passa”.

El jovencito Frankenstein va estrenar-se el novembre passat al Teatro EDP Gran Vía de Madrid, on s’ha pogut veure fins al maig. Després de passar pel Tívoli, el musical farà gira per l’estat espanyol durant el pròxim any.

stats