Cultura 11/07/2015

La Fundació Mapfre aterra a Barcelona amb Van Gogh

Antoni Ribas Tur
3 min
El triomf del color inclou aquest autoretrat de Van Gogh.

BarcelonaLa Fundació Godia va tancar les portes a l’abril, però la seva seu, la casa Garriga Nogués, no estarà gaires mesos en desús: ahir ja hi havia penjades a la sala d’exposicions de la planta inferior les reproduccions d’algunes de les 72 obres provinents del Museu d’Orsay amb què la Fundació Mapfre inaugurarà el seu desembarcament a Barcelona el 8 d’octubre. La mostra portarà per títol El triomf del color. De Van Gogh a Matisse. Col·leccions del Musée d’Orsay i les pintures que la formen rarament surten del museu francès. Entre els plats forts hi ha tres autoretrats de Van Gogh, Cézanne i Gauguin, i treballs de Seurat, Vallotton i Monet. Les obres més tardanes del recorregut, com Gran nu, de Renoir; Nu sobre fons roig, de Picasso, i Odalisca amb pantalons vermells, de Matisse, provenen del Museu de l’Orangerie.

“El color defineix molt bé la ciutat de Barcelona”, va dir el director de l’àrea de Cultura, Pablo Jiménez Burillo, sobre la tria de la mostra, la comissària de la qual és la conservadora en cap del Museu d’Orsay, Isabelle Cahn: “Hem organitzat aquesta exposició expressament per a Barcelona i ens dóna una visió diferent de les nostres col·leccions i uns veïnatges que no se’ns fan tan evidents a les nostres sales”.

La fotografia de Sugimoto

El triomf del color estarà oberta fins al 10 de gener i la Fundació preveu que la visitin 150.000 persones. La següent exposició estarà dedicada al fotògraf japonès Hiroshi Sugimoto. Primer es podrà veure a Barcelona i després a Madrid, on la Fundació Mapfre té dos espais, un de dedicat a l’art des de l’impressionisme fins a la Segona Guerra Mundial i l’altre a la fotografia. La relació de l’entitat amb Barcelona es remunta a quan va començar la seva activitat: “Volíem omplir el buit que hi havia a Madrid entre el Museu del Prado i el Museu Reina Sofia i vam organitzar exposicions de Casas, Rusiñol, Mir i Nonell amb l’ajut del MNAC, que aleshores era el Museu d’Art Modern i estava ubicat al Parc de la Ciutadella”, va recordar Jiménez Burillo. La Fundació no arriba amb ànims de competitivitat amb altres entitats sinó amb el desig d’enriquir l’oferta cultural barcelonina: “Fa molt de temps que pensàvem a instal·lar-nos a Barcelona. Volem sumar-nos a la resta de propostes culturals de la ciutat, trobar on puguem ser útils i complementar l’oferta existent a Barcelona”.

El pressupost anual previst del centre cultural de la Fundació Mapfre a Barcelona serà de 4 milions d’euros. La programació inclourà tres o quatre exposicions, una de les quals està previst que només es pugui veure a la capital catalana. “Hem arribat amb voluntat de quedar-nos i d’integrar-nos fàcilment en la vida cultural barcelonina. El més difícil ha sigut trobar la sala i ara estem treballant per solucionar els problemes de recorregut que ens planteja la casa Garriga Nogués”, va explicar Jiménez Burillo.

Una qüestió pendent en la definició del centre és el preu de l’entrada. Coincidint amb el desembarcament a Barcelona, la Fundació Mapfre està estudiant si tots els seus centres passen a ser de pagament. “Barcelona i Madrid sempre tindran el mateix comportament. M’agradaria que la primera exposició a Barcelona fos gratuïta, però això encara no està decidit”, va dir Jiménez Burillo. En qualsevol cas, com que la Fundació Mapfre és una entitat sense afany de lucre, l’eventual import de les entrades està concebut com una aportació solidària que es destinarà a projectes socials específics i que permetrà eixamplar el radi d’acció de l’entitat.

stats