Cultura 26/02/2012

Goran Bregovic fa saltar el públic de les cadires

Borja Duñó
2 min

Els que l'han vist més de deu vegades diuen que mai havia ofert un concert tan llarg i tan complet. El compositor i guitarrista serbi no només va portar sencera la seva orquestra de Noces i Funerals (al passat Grec només es va poder gaudir la seva versió reduïda), sinó que a més a més va regalar al públic un recital de dues hores i mitja en què hi va haver de tot: música de cinema, festa desenfrenada i moments de solemnitat catedralícia. Bregovic venia a presentar Champagne for gypsies , un nou treball que sortirà aquest any i que, segons va explicar, és la continuació més suau i espumosa de l'etílic Alkohol (2008).

Puntual i amb tots els llums encesos, va començar sol a la guitarra, amb una obertura en forma de balada a la qual es van anar afegint primer el quartet de corda i després el clarinet. Però quan els 18 músics van ser dalt de l'escenari (les seccions de corda i de vent, el cor masculí, les veus búlgares i el cantant-percussionista), l'orquestra va fer explotar tota l'artilleria balcànica. Aquest primer tram de concert, que va alternar peces conegudes amb altres de noves, va pecar d'irregular (ara una de festiva, ara una de cinema), però l'orquestra va estar fantàstica en tots els registres, especialment el cor masculí, que Bregovic va esprémer a fons i que va donar al conjunt una dimensió pantagruèlica.

Va fer el tema de La reina Margot , va cantar en castellà macarrònic la peça del nou disc en què col·laboren els Gipsy Kings (" Fiesta! Fiesta! Fiesta! " és l'únic que es va entendre) i va recordar Cesária Évora amb el tema que cantaven tots junts, Ausencia . Però era quan pitjaven l'accelerador que els assistents saltaven de les cadires i envaïen els passadissos per ballar, que era el que, idealment, havien vingut a fer. Una recta final apoteòsica amb Artilleria , Kalasnijkov i Bella ciao va deixar tothom amb un somriure d'orella a orella.

stats