Teatre

El Grec fa reviure personatges literaris en dos espectacles

Salvador Espriu, Bartomeu Rosselló-Pòrcel i Albert Camus protagonitzen dos muntatges que repassen la seva vida

La literatura puja dalt l'escenari del Grec amb dos espectacles que converteixen Salvador Espriu, Bartomeu Rosselló-Pòrcel i Albert Camus en protagonistes. Emoció i poesia s'enllacen a 'Flames a la fosca', un muntatge de Teresa Vilardell que plasma l'impacte de la mort i el pes de l'amistat a través de la relació entre Espriu i Rosselló-Pòrcel. D'altra banda, la filosofia de l'absurd d'Albert Camus és el motor de 'L'accident', una comèdia de Carme Cané en què dos àngels repassen la vida i obra del pensador i debaten la seva entrada al cel. Amb aquestes dues propostes, el Grec dóna vida a tres personatges literaris per enfocar la seva trajectòria des d'una perspectiva diferent i potenciar-ne la part més humana.

La joventut entremaliada i arrogant de Salvador Espriu i Bartomeu Rosselló-Pòrcel, interpretats per Manel Barceló i Salvador Miralles, ressorgeix amb una conversa dramàtica que contraposa els dos poetes mitjançant les seves obres. L'espectacle retrata una visió d'Espriu poc coneguda i en mostra la faceta més humorística, però també plasma el trasbals emocional i l'enyor de l'amic difunt. Vilardell ha construït les veus dels dos personatges a partir dels seus escrits perquè "vol allunyar-se de la ficció" i presentar "un Espriu inèdit", segons va explicar la directora en la presentació del muntatge. Així, la història de 'Flames a la fosca' s'articula al voltant de les cartes i la poesia de Rosselló-Pòrcel i de fragments d'obres d'Espriu com 'Les hores', 'Miratge a Citerea' i 'Les cançons d'Ariadna'. El lligam emocional entre els dos amics és l'esquelet de l'obra, però també relata l'amistat dels poetes amb la filòsofa Amàlia Tineo, interpretada per Fina Rius. La quarta integrant del grup d'amics, Mercè Muntanyola, reviu de la mà del seu fill, Miquel de Palol, que evoca les anècdotes de la seva mare amb els poetes i aporta l'element vital a l'obra.

La mort també és el punt de partida de 'L'accident', que arrenca amb la defunció d'Albert Camus després que el cotxe on viatjava amb el seu editor, Michel Gallimard, xoqués amb un arbre. En aquest cas, la ficció impregna tot el muntatge i la figura de Camus reviu de la mà de dos àngels de la guarda, el seu i el de l'editor, que repassen la vida del pensador i es qüestionen si mereix entrar al cel. La discussió dels àngels, que interpreten Jacob Torres i Nies Jaume, serveix per traçar una panoràmica de la filosofia del pensador i explicar-ne les principals idees a l'espectador que el conegui. El muntatge reflexiona sobre l'ateisme, l'amor i el rebuig a l'existencialisme, i ho fa des de l'humor per trencar amb la visió espessa i fosca del pensador. La directora va explicar dilluns que s'ha basat en fragments d''El Primer Home', 'Els justos' i 'Els tres absurds', per "extreure'n les idees" de Camus i "reivindicar-ne la vigència".