17/04/2016

Ha tocat sostre, Sant Jordi?

5 min
01. La Rambla plena de passejants per Sant Jordi. L’any passat pel centre de la capital catalana van passar 1,2 milions de ciutadans.  02. Les cues per comprar llibres són notables durant tot el dia.

BarcelonaSant Jordi és un èxit des de fa anys: durant els temps de vaques grasses, però fins i tot en plena crisi. La facturació durant la diada va tocar fons el 2011, amb 17 milions d’euros de recaptació, però des de llavors les vendes han anat creixent fins a situar-se, l’any passat, en els 20,35 milions d’euros. Les vendes recuperaven les xifres d’abans de la crisi i s’avançaven a la recuperació del sector, que tot just comença a treure el cap després de cinc anys de caiguda lliure, en què ha perdut més d’un 30% des del 2008. Per a la diada d’aquest any s’espera repetir els 20,35 milions de l’any passat o fins i tot augmentar els resultats entre un 1% i un 2%. ¿És possible que les vendes de llibres continuïn creixent, o s’ha tocat sostre? “Pensem que encara no hem arribat al límit: s’hi pot sumar encara molta gent -explica Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters de Catalunya-. És un fenomen únic al món i d’èxit. Representa entre el 6% i el 8% de la facturació anual de les llibreries”.

Daura assenyala un dels problemes fonamentals per a l’hipotètic creixement: “Des d’un punt de vista logístic és molt difícil incrementar l’activitat perquè les compres es concentren en un sol dia, i actualment ja és gairebé impossible donar servei a tots els clients”. El president del Gremi recorda que a Sant Jordi hi conflueixen diversos ingredients: “No oblidem que hi ha una enorme quantitat de parades de roses, i que tota classe d’entitats, també partits polítics, ocupen la via pública amb les seves propostes”. Per a Daura, l’immens camp per córrer és el 40% de ciutadans que reconeixen que no llegeixen mai cap llibre, però les vendes podrien créixer si “hi hagués més parades i un esponjament més gran de l’activitat”.

Isabel Martí, editora de La Campana, considera que actualment Sant Jordi ha arribat al seu límit. “Aquí estem estancats, on ha de créixer és al món sencer -opina-. S’ha convertit en una gran festa i és inimitable. Va començar sent una diada catalana, però des de fa dues dècades el sector editorial en castellà s’ha posat les piles i ara també és una festa espanyola. Imaginem que en un futur pròxim països com Alemanya, el Regne Unit i França anessin incorporant la celebració de Sant Jordi. Si a fora tingués èxit, la diada també es transformaria aquí i podria continuar creixent”. La visita aquest 23 d’abril de quinze llibreters que formen part de la xarxa de ciutats literàries Unesco pot ser una bona embranzida a l’hora d’internacionalitzar el dia del llibre.

Sant Jordi tota la setmana

¿Seria possible expandir la diada fins a set dies?

Les vendes de Sant Jordi representen, ara per ara, entre un 6% i un 8% de la facturació anual. Una altra opció per augmentar-les seria incentivar la compra durant els dies precedents. “Els llibreters comptem l’any en tretze mesos, en comptes de dotze, i al tretzè s’hi inclou el que venem per Sant Jordi -comenta Josep Cots, llibreter de la Documenta des de l’any 1975-. Durant els dies previs hi ha una afluència més gran de clients, i això fa créixer les vendes de tot l’abril. Fa anys que proposo al gremi que Sant Jordi es converteixi en tota una setmana, però quan ho explico em miren com un boig. El dia del llibre és una tradició molt bonica. ¿No seria encara millor dedicar-hi tota una setmana?” Cots creu que els llibreters haurien de poder vendre tota la setmana amb el descompte del 10% que s’aplica durant la diada: “S’hauria de poder fer del 16 al 23, i que el dia de Sant Jordi fos la culminació de la setmana, en què traiem les parades al carrer i els autors firmen. Per sort, els llibres triguen una mica més a pansir-se que les roses”.

Jordi Grané, responsable de llibreries del grup Abacus -que té 36 establiments repartits entre Catalunya, el País Valencià i les Balears- opina el següent: “Fins fa dos anys el llibre infantil i juvenil era el germanet pobre de Sant Jordi, però tant el 2014 com el 2015 ha crescut molt més que altres camps. En aquest aspecte tenim recorregut per créixer, igual que en el llibre de fons, que és un dels punts forts de les llibreries en relació a les parades, que ofereixen sobretot novetats”. Grané diu que ja fa temps que, almenys a Abacus, “la campanya de Sant Jordi belluga des d’una setmana abans” i que “els dies 21 i 22 es fa molta venda”. Per a Abacus, la venda de la diada representa menys volum que les dades generals: “Ronda entre el 3% i el 4%”.

Antoni Daura veu més difícil que Sant Jordi es pugui acabar convertint en setmana del llibre. “La gràcia és la jornada, el dia únic. No seria bo que institucionalitzéssim tota una setmana. Ara bé, si la gent s’ho fes seu seria una altra cosa. En un futur més o menys llunyà hauríem d’eliminar el descompte del 10%. No som un outlet que ven restes del fons bibliogràfic, i tampoc presentem novetats exclusives que no es podran trobar durant els següents mesos”.

La capital dels llibres

¿És factible esponjar les parades a Barcelona?

“A Barcelona, les parades es concentren sobretot a la Rambla, el passeig de Gràcia i la rambla Catalunya. Si l’activitat s’espongés una mica més en avingudes com la Diagonal les vendes podrien créixer”, comenta Jordi Grané. Una de les últimes incorporacions durant l’any passat van ser les parades del passeig de Sant Joan. “Tenint en compte que Barcelona és ciutat literària de la Unesco, podríem enfortir el contingut literari i llibresc de la diada, però l’esponjament no és tan fàcil com sembla -diu Daura-. Els llibreters som els que som, i si no volem intrusisme de distribuïdors o editorials, l’espai que ocupem a Barcelona no pot créixer gaire, tret de demandes concretes”.

Berta Sureda, comissionada de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, va una mica més enllà: “De manera bastant natural han anat sorgint iniciatives en zones de la ciutat amb menys activitat cultural. Són iniciatives de proximitat impulsades per actors dels mateixos territoris i que encara poden fer créixer Sant Jordi una mica més. En les zones de més afluència potser cal revisar els circuits i intentar millorar l’experiència de viure la diada”.

“Tot i així, i encara que ens impressionin les imatges de la Rambla plena, l’home és gregari i vol trobar-se en llocs on hi hagi altra gent -recorda Isabel Martí-. Cada vegada ens agraden més les concentracions. El que passa a Barcelona per Sant Jordi és tan espectacular que aquest any vindrà molta gent de fora perquè cau en dissabte, i hi haurà molts barcelonins que aniran als llocs on surten els caps de setmana”.

Una diada descentralitzada

Les ciutats mitjanes i els pobles es posen les piles

Un dels camps per córrer a nivell de facturació és el de la celebració de Sant Jordi fora de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona. “Les ciutats mitjanes i els pobles s’estan posant les piles -comenta Antoni Daura-. Totes les llibreries tenen la seva parada i hi ha força moviment, però encara hi ha espai per créixer”.

Grané creu que és tan important posar recursos el dia de Sant Jordi com planificar una campanya que també tingui en compte els dies previs. Un dels problemes amb què es troben els llibreters de comarques és la poca afluència d’autors de renom. “Si no poden venir aquell dia els hi portem abans -diu Daura, propietari de la Llibreria Parcir de Manresa-. Costa que vinguin noms consagrats fora de Barcelona, perquè els seus representants els fan una agenda molt densa i no tenen temps per moure’s pel territori”. A la capital catalana, però, la queixa és que molts escriptors són eclipsats per la sobreoferta i acaben firmant pocs exemplars.

stats