Cinema

Hollywood a la conquesta de Venècia

El desembarcament d’estrelles nord-americanes es veurà compensat per la presència d’autors com Terrence Malick, Wim Wenders i Emir Kusturica

Els grans festivals europeus (Canes, Berlín, Venècia i Sant Sebastià) tenen diverses maneres de constatar la seva condició de referents del cinema mundial. D’una banda, existeix la possibilitat d’atraure els grans autors del cinema contemporani, l’opció més distingida i la preferida del totpoderós Canes. Després, hi ha els que apunten cap a l’avantguarda fílmica i el descobriment de joves directors, una tasca que en els últims anys han assumit els certàmens de Locarno o Rotterdam. I, per acabar, hi ha l’opció de recórrer al rebombori mediàtic que generen les estrelles de Hollywood, una penyora que paguen amb rigorosa obediència tots els festivals de primera categoria i que aquest any conforma l’epicentre de la programació de la 73a Mostra de Venècia, que se celebra des d’avui fins al 10 de setembre. Així, després d’uns anys en què el Festival de Toronto -que se celebra gairebé en paral·lel a la Mostra- semblava haver conquerit el cor de Hollywood, l’edició d’enguany ratifica Venècia com a aparador privilegiat del glamur hollywoodià.

Aquest any, el festival de cinema més antic del món s’inaugurarà de la mà de l’estel·lar parella que formen Emma Stone i Ryan Gosling, protagonistes de La la land, un musical dirigit per Damien Chazelle (director de Whiplash ) que molts situen com a possible protagonista de la sorollosa cursa pels Oscars, una contesa en què Venècia ha tingut molt a dir en els últims anys gràcies a les estrenes de Gravity, Birdman i Spotlight. La festa continuarà amb tres pel·lícules nord-americanes que competiran pel desitjat Lleó d’Or: Arrival, superproducció de ciència-ficció dirigida per Denis Villeneuve ( Sicario ) i protagonitzada per Amy Adams; Nocturnal animals, un drama amb tocs de thriller del dissenyador de moda Tom Ford -que ja va presentar la notable Un home solter a la Mostra del 2009- amb Jake Gyllenhaal i de nou Adams; i finalment The light between oceans, drama romàntic de Derek Cianfrance ( Cruïlla de camins ) amb Michael Fassbender i Alicia Vikander, la parella més fotografiada de l’última edició dels Oscars.

Estrelles de tots els colors

Un dels noms que més sonaran a la Mostra serà el de Natalie Portman, que farà doblet amb Jackie, esperat biopic de la viuda del president J.F. Kennedy que ha dirigit el xilè Pablo Larraín, i Planetarium, de la francesa Rebecca Zlotowski, on Portman comparteix cartell amb Lily-Rose Depp, la filla de Johnny Depp i Vanessa Paradis. Amb menys experiència que Portman, però a la cresta de l’onada mediàtica gràcies al paper de Jon Snow a Joc de trons, Kit Harington compartirà catifa vermella amb Dakota Fanning a la première del western Brimstone, de l’holandès Martin Koolhoven.

La inacabable llista d’estrelles es completarà amb quatre títols ben diferents. La jove nord-americana Ana Lily Amirpour -directora del western de vampirs iranians A girl walks home alone at night - portarà al Lido venecià Jim Carrey i Keanu Reeves, protagonistes de The bad batch, un film descrit per la directora com una “història postapocalíptica de caníbals ambientada a Texas”. Per la seva banda, el matrimoni format per Naomi Watts i Liev Schreiber presentaran fora de competició The bleeder, de Philippe Falardeau, biopic del boxejador dels pesos pesants Chuck Wepner, que va aguantar gairebé quinze assalts davant de Muhammad Ali en un llegendari combat l’any 1975.

James Franco també proposarà un exercici de memòria amb In dubious battle, basada en la novel·la homònima de John Steinbeck i protagonitzada pels joves Josh Hutcherson i Selena Gomez, i pel veterà Bryan Cranston ( Breaking bad ). I, per acabar, Mel Gibson presentarà el seu primer film com a director en deu anys: Hacksaw ridge, biopic d’un metge de guerra que va esdevenir el primer objector de consciència premiat amb una Medalla d’Honor de les Forces Armades per haver-se negat a assassinar durant la Segona Guerra Mundial.

Europeus i llatinoamericans

L’autor més esperat d’aquesta Mostra serà sens dubte el nord-americà Terrence Malick, que molt probablement farà gala del seu caràcter esquiu i no es deixarà veure a la presentació de Voyage of time, una coproducció entre Estats Units, França i Alemanya que promet una meditació en format IMAX sobre el naixement i la mort de l’univers conegut, una extensió de la part inicial de L’arbre de la vida.

La representació europea estarà marcada per la presència d’autors veterans com el rus Andrei Kontxalovski (amb Paradise ), l’alemany Wim Wenders ( Les beaux jours d’Aranjuez ), el serbi Emir Kusturica ( On the milky road ) o l’austríac Ulrich Seidl, que exhibirà la seva condició d’ enfant terrible amb Safari, un documental sobre els caçadors d’animals salvatges a l’Àfrica.

L’altre gran focus d’atenció a Venècia serà el cinema llatinoamericà. En la secció oficial a competició es veurà una pel·lícula argentina - El ciudadano ilustre, de Mariano Cohn i Gastón Duprat, amb l’actriu barcelonina Nora Navas en el repartiment-, competiran dos directors xilens -el ja mencionat Larraín, i Christopher Murray amb El Cristo ciego - i també un mexicà nascut a Barcelona: Amat Escalante (director d’ Heli ), que presentarà La región salvaje.

Més continguts de