Cultura 18/04/2012

La Fundació Joan Miró inaugura la primera exposició de l'arxiu de Joaquim Gomis

La fundació obre la primera exposició des de que va rebre l'any passat el llegat del fotògraf, que gestiona juntament amb l'Arxiu Nacional de Catalunya

Ara
2 min
Rigi Kuhlm, Suïssa, 1937 / FUNDACIÓ JOAN MIRÓ

BarcelonaJoaquim Gomis i Joan Miró van mantenir una relació molt estreta tan a nivell personal com creatiu. La Fundació Joan Miró, de qui, a més, Gomis va ser el primer president, ha mantingut viu el record d'aquesta amistat amb les darreres grans exposicions dedicades al fotògraf. L'any passat la fundació va rebre els arxius de l'artista. El centre mironià s'encarrega de la difusió dels prop de 70.000 imatges que el formen i l'Arxiu Nacional de Catalunya es fa càrrec de la catalogació, la digitalització i la restauració dels fons.

El primer fruit que ha donat aquesta aliança és l'exposició 'Joaquim Gomis. 'De la mirada obliqua a la narració visual'. Juan Naranjo, el comissari, treu a la llum a través de prop de 200 obres els aspectes menys coneguts de l'obra del fotògraf. Als anys vint i trenta Gomis es va convertir en el primer fotògraf de l'Estat i un dels primers europeus que va treballar amb els supòsits de la fotografia moderna, i més endavant va crear, amb Joan Prats, les cèlebres sèries monogràfiques conegudes com 'fotoscops'.

L'exposició recull des de les primeres fotografies que va realitzar a Texas, on va caure fascinat per la vida moderna nord-americana i va retratar els edificis amb punts de vista agosarats, fins a les fotografies del taller de Joan Miró que va fer als anys 60. L'obra de Gomis és clau per entendre l'obra de l'artista, aixó com la d'Antoni Tàpies i Antoni Gaudí, als quals també va dedicar monografies, publicades, molts d'elles per l'editorial Polígrafa.

Els 'fotoscops' són sèries d'imatges dedicades a un mateix tema. Gomis hi va començar a treballar perquè va veure que no podia capturar un tema amb una sola imatge. Les fotografies estan organitzades com si es tractés dels fotogrames d'una pel·lícula. Els més coneguts són aquells que va dedicar a l'obra de Gaudí, a Eivissa o al taller de Joan Miró. A més d'aquests, la mostra n'inclou un parell d'inèdits, dedicats a l'eucaliptus que hi ha al Mas Miró i a l'estudi del cos humà.

stats