MÚSICA
Cultura 29/05/2011

John Cale emociona amb 'Paris 1919'

L'ex The Velvet Underground interpreta el disc més bell de la seva carrera en solitari acompanyat de la formació orquestral barcelonina BCN216

Marta Salicrú
2 min
John Cale

BarcelonaJohn Cale, membre fundador de The Velvet Underground, va interpretar dissabte en directe, a l'auditori del Fòrum i dins de la programació del San Miguel Primavera Sound, Paris 1919, el disc més conegut i més convencional de la seva carrera en solitari, així com també el més bell, que va editar el 1973, cinc anys després d'abandonar l'influent formació novaiorquesa.

Per fer-ho, el músic gal·lès i la seva banda (Cale a la veu i als teclats, més un guitarra, un baix i un bateria) van comptar amb la formació de música contemporània barcelonina BCN216, per a l'ocasió una dotzena de músics entre violins i violes, tres violoncels, dos contrabaixos i una secció de metalls amb dues trompes, una trompeta i un trombó, a més del director. Sentir-los interpretant cançons com Hanky Panky Nohow o la que dóna títol a l'àlbum (que fa referència a la trobada a París el 1919 del bàndol aliat, guanyador de la I Guerra Mundial) va ser un dels grans moments d'un festival amb força bon nivell artístic.

Cale, vestit amb kilt de color verd, camisa blanca i armilla i corbata negres, va conduir la vintena de músics que hi havia a l'escenari a través del repertori del seu treball més emblemàtic, el tercer que va publicar en solitari, un disc eminentment de pop de cambra, lluny de l'experimentació que ha predominat al llarg de la seva carrera.

Llàstima que un cop interpretades totes les cançons, i després de la intensa ovació del públic que omplia l'auditori, el gal·lès continués el concert, que es va allargar durant més d'una hora, amb un repertori bastant menys memorable. Primer, temes recents d'aire acid jazz, per als quals va despatxar les cordes de la BCN216, es va quedar amb els metalls, va agafar la guitarra i va donar entrada a tres coristes. I després, cançons amb regust progressiu com Secret corrida, del disc Walking on locusts (1996), o Hedda Gabler, de finals dels 70.

Després d'acompanyar John Cale al Primavera Sound, la BCN216 tocarà amb un altre nom clau de la música contemporània, en aquest cas el compositor nord-americà Steve Reich, amb qui compartiran el concert inaugural del Sónar 2011 a L'Auditori el dijous 16 de juny.

stats