Teatre
Cultura 14/05/2019

Jordi Bosch juga l’última partida de Stefan Zweig

Iván Morales dirigeix 'La partida d'escacs' al Teatre Romea

Laura Serra
2 min
Jordi Bosch interpreta tots els personatges de La partida d’escacs.

BarcelonaL’actor Jordi Bosch comença aquest dissabte al Teatre Romea una travessia en transatlàntic que acabarà el 16 de juny. El nom del vaixell és garantia que hauria d’arribar a bon port: Stefan Zweig. La partida d’escacs va ser l’última novel·la que va publicar l’autor vienès abans de suïcidar-se el 1942 al Brasil, lluny de casa, desolat pel futur que li esperava a Europa davant l’expansió del nazisme. El director que es posa al timó, en canvi, és més sorprenent: Iván Morales, creador d’un univers propi i radicalment contemporani amb obres com Esmorza amb mi i Jo mai, aquí s’encara amb un text de la primera meitat del segle passat, del 1941, que ha estat adaptat i convertit en monòleg per Anna Maria Ricard. Jordi Bosch assumeix -a més dels papers secundaris- els dos personatges principals de la història: el senyor B., un burgès que s’escapa de l’ocupació de Viena, i el campió mundial dels escacs Mirko Czentovicz. Ells dos seran els contrincants de la partida d’escacs que juguen camí d’Amèrica.

Jordi Bosch defineix aquest home que -després de ser torturat per l’exèrcit nazi- esquiva la bogeria gràcies a un llibret d’escacs com un “monomaníac”, un tipus amb una obsessió malaltissa que fa que doni “voltes i voltes sobre el mateix tema”. L’obra parla de com “de vegades les obsessions que t’ajuden a viure són les que et poden matar si es gira la truita; són joia i poden ser perill”, explica el director. “Quin és el preu que hem de pagar per sobreviure?”, planteja Morales.

A més de ser un “cant a la supervivència”, com passa en tota l’obra de Zweig, La partida d’escacs ofereix “una mirada de desencís cap a aquesta Europa nostra que té uns valors que es demostra que no són certs”, diu Morales. Amb l’ascens del nazisme al poder, el personatge observa l’adveniment d’una ideologia que no comprèn i tem. És en aquest punt que l’espectacle s’acosta més a una lectura contemporània literal. La bogeria del personatge s’emmiralla en la bogeria que afecta el món que naugrafa cap a la Segona Guerra Mundial.

stats