Jordi Savall porta el projecte dels refugiats a Poblet

El conjunt musical Orpheus XXI serà un dels protagonistes de la sisena edició del Festival de Música Antiga de Poblet

El conjunt musical Orpheus XXI, impulsat per Jordi Savall amb músics refugiats i immigrants a Europa, serà un dels protagonistes de la sisena edició del Festival de Música Antiga de Poblet, que se celebrarà al monestir del 10 al 12 d’agost. Savall ha volgut que la feina que està desenvolupant amb la iniciativa Orpheus XXI amb joves de 8 a 25 anys formi part del festival que dirigeix. “No se’ls ensenya a fer la nostra música, sinó la seva, perquè viuen en un entorn cultural estrany, desarrelats de la seva cultura. Mitjançant un programa pedagògic de master class els posem en contacte amb músics dels seus països, la qual cosa els permet tenir un lligam amb la seva cultura”, va explicar Savall ahir al CaixaForum de Barcelona, un espai triat perquè l’Obra Social La Caixa és el principal col·laborador del festival.

Un dels objectius d’Orpheus XXI és “fer concerts per mostrar què són capaços de fer aquests refugiats, que són músics excel·lents”. Primer en faran un al Festival de Fes al juny, i el 10 d’agost inauguraran el de Poblet amb un programa titulat Camins de l’exili i de l’esperança. Diàleg de les músiques cristianes, jueves i musulmanes al voltant del Mediterrani. En aquest cas Orpheus XXI seran els músics kurds Rusan Filiztek i Neset Kutas, el sirià Rebal Alkhodari, el marroquí Eddine Amrah i Azmari Nirjhar, de Bangladesh. Sota la direcció de Savall, compartiran l’escenari de la plaça del monestir amb tres músics d’Hesperion XXI que participen en el projecte com a professors: els sirians Waed Bouhassoun i Moslem Rahal, i el turc Hakan Güngör.

El segon concert del festival representa una novetat, perquè per primera vegada Savall convida una formació externa, Tasto Solo, un jove grup dirigit pel barceloní Guillermo Pérez i especialitzat en músiques medievals i del Renaixement. “És un grup molt original”, destaca Savall. El seu concert serà l’11 d’agost al migdia al refetor dels conversos del monestir, i el programa estarà dedicat a les músiques angleses de l’època d’Enric VIII. La presència de Tasto Solo no serà una excepció perquè la intenció de Savall és continuar convidant formacions emergents i “donar espai a grups joves, no als consolidats”.

La joventut també és un aspecte general en el concert que tancarà el Festival de Poblet el 12 d’agost al dormitori dels monjos. Els protagonistes seran els músics de la Jove Capella Reial de Catalunya, la formació impulsada per Savall. “Aquest concert el dirigiré jo, però la idea és que la Jove Capella Reial tingui vida pròpia”, diu el mestre. El concert estarà dedicat a Mateu Fletxa el Vell (Prades, 1481-Poblet, 1553), màxim representant del gènere musical de l’ensalada, composicions polifòniques “tan aviat sagrades com profanes, cultes com populars”, tal com recorda l’abat del monestir de Poblet, Octavi Vila. A més d’obres de Fletxa, també s’interpretaran músiques de Bartomeu Càrceres que Savall va enregistrar en el disc Villancicos & Ensaladas.

El programa del festival es completa, l’11 d’agost, amb un concert de Le Concert des Nations dirigit per Savall i amb un programa centrat en les suites Les nations de François Couperin (1668-1733), música de cambra de gran subtilesa a propòsit de les cultures francesa, espanyola, germànica i piemontesa. A més, el festival comptarà amb conferències de l’exrector de la UB Josep M. Bricall, el professor d’Esade Eduard Segarra i el musicòleg Josep M. Gregori.

Etiquetes

Més continguts de