Laura Borràs serà “objectora de consciència” si s’ordena enviar a Sixena els murals del MNAC

La consellera de Cultura creu que el monestir aragonès no pot protegir les obres

Sixena és com un llarg culebró amb molts capítols, acusacions diverses i escenes impactants com les que es van viure al Museu de Lleida l’11 de desembre del 2017 (dimarts farà un any) quan un camió custodiat per la Guàrdia Civil es va emportar 44 obres per dur-les a Vilanova de Sixena enmig de les protestes i els crits dels manifestants. De moment el MNAC continua conservant les pintures murals de Sixena, perquè a principis d’any un jutge d’Osca va paralitzar el trasllat dels frescos a causa de l’alt risc de deteriorament que comportaria l’operació. Amb tot, la consellera de Cultura, Laura Borràs, va voler fer explícit que s’oposarà radicalment a la marxa de les obres al monestir aragonès. “La raó ens empara, i esperem que la justícia també ho faci, però si arribés aquesta situació surrealista em declararia objectora de consciència –va dir a l’Agència Catalana de Notícies–. Hauríem de veure en quina situació ens trobaríem, però és evident que no col·laboraríem en la destrucció del que hem de preservar”.

El cas Sixena dona el cop més dur al Museu de Lleida

Qui tampoc autoritzaria el trasllat de les pintures és el director del MNAC, Pepe Serra: “Seria una irresponsabilitat”, va dir a l’ACN: “El consens internacional sobre la fragilitat de les pintures murals és total”, va assegurar. En aquest sentit, va recordar que el frescos són ara mateix en un museu que és la “màxima referència internacional”, al costat de la millor col·lecció de pintura mural romànica del món. “No en som propietaris, ho és la comunitat religiosa; només les tenim en custòdia i les posem en valor, sense excloure ningú. El MNAC és el lloc perfecte per a les pintures murals”, va dir. Serra no creu que el monestir de Sixena estigui preparat per acollir obres d’art i considera que les rehabilitacions arqueològiques que s’hi han fet són “desafortunades”: “Hi han instal·lat aparells domèstics, i amb això no es protegeix un bé de l’any 1000”.

Esborrar el testimoni

Borràs també és escèptica pel que fa a les condicions en què estan les 44 obres que van ser traslladades a Vilanova de Sixena: “Quan tinguem xifres de visitants i de l’estat de conservació de les obres sabrem si tot ha respost al fet de tenir-les per tenir-les i si compleix artísticament una funció pública”, va dir.

La consellera de Cultura de l’Aragó, Mayte Pérez, en canvi, està convençuda que el trasllat de les pintures murals del MNAC s’acabarà produint i que, juntament amb les obres d’art que ja s’exposen procedents del Museu de Lleida, seran un “reclam turístic” i un “signe d’orgull i identitat”.

A Sixena no li agrada recordar aquell 11 de desembre del 2017, fins al punt que l’Ajuntament de Vilanova de Sixena va sol·licitar al jutjat d’instrucció número 1 d’Osca la confiscació i la destrucció de les imatges de l’operació policial de trasllat de les obres d’art del Museu de Lleida captades per un fotògraf contractat pel mateix museu. El jutjat va desestimar la demanda.