ART

L'exposició sobre Dalí del Pompidou viatjarà al Reina Sofía de Madrid

La mostra serà, amb gairebé 200 obres, una de les retrospectives més completes mai realitzades del pintor i reivindica la seva visió subversiva de la realitat

El període més surrealista de Salvador Dalí centrarà l'exposició de l'artista empordanès, organitzada conjuntament entre el Museu Reina Sofía de Madrid i el Centre Georges Pompidou de París. La mostra s'inaugurarà primer a la capital francesa i viatjarà a Madrid el 24 d'abril, on romandrà fins a principis de setembre.

Comissariada per Montse Aguer, Jean-Michel Bouhours i Thierry Dufrêne, la mostra suposarà, amb gairebé 200 obres, una de les retrospectives més completes realitzades fins el moment del pintor i proposa revaloritzar al Dalí pensador, escriptor i creador d'una particular visió del món, fent especial èmfasi en el mètode paranoico-crític desenvolupat per l'artista com a mecanisme de transformació i subversió de la realitat.

Contribueixen a la seva excepcionalitat els préstecs d'institucions com el MOMA (Nova York), d'on es portarà 'La persistència de la memòria' (1931); el Philadelphia Museum of Art, que cedirà 'Construcció tova amb mongetes bullides' (1936); de la Tate Modern, amb 'Metamorfosi de Narcís' (1937); i dels Musées Roayux des Beaux-Arts de Bèlgica, amb 'La temptació de Sant Antoni' (1946). D'altra banda, les diferents seccions contindran, a més de les obres, material documental, fotografies, manuscrits del propi Dalí, revistes i audiovisuals.

La mostra arrancarà amb una secció dedicada a les primeres obres de Dalí, com ara 'Autoretrat cubista', 'Retrat del meu pare', 'Noia a la finestra' o 'Paisatge de Cadaqués'; i seguirà amb les relacionades amb el seu flirteig amb el cubisme, com 'Acadèmia neocubista', i amb el presurrealisme, com 'Ase podrit'. De la seva etapa plenament surrealista es podran veure 'El gran masturbador' i 'La persistència de la memòria', tot i que també hi estaran presents 30 dibuixos originals dels que van servir per il·lustrar el llibre 'La vida secreta de Salvador Dalí', dels anys 40. L'última secció mostrarà el seu gran interès per la ciència, amb una pintura profundament transformada pel final de la Segona Guerra Mundial i la catàstrofe nuclear d'Hiroshima i Nagasaki, com a 'Tête nucléaire d'un ange' (1962). L'experimentació amb les obres estereoscòpiques, com 'Dalí d'esquena pintant Gala d'esquena' (1972) tancaran el conjunt del seu treball més delirant i transgressor.


Més continguts de