Cultura 23/01/2018

El Lliure baixa al purgatori de John Cassavetes i Jan Lauwers

El director de la Needcompany representa per primera vegada la història del cineasta de dos homes que es tanquen dins un apartament per tenir sexe amb prostitutes fins a morir

Antoni Ribas Tur
3 min
Gonzalo Cunill i Romy Louise Lauwers a  'Beguin the beguine'

BarcelonaPotser en el teatre encara es pot caminar més a la vora de l’abisme que en el cinema i es poden fregar línies vermelles. És difícil imaginar-se un productor, sobretot en el Hollywood del #MeToo, acceptant el guió de John Cassavetes 'Begin the beguine', que té com a protagonistes dos amics envellits que es tanquen en un apartament per tenir sexe amb prostitutes fins a morir. En canvi, el director de la Needcompany, Jan Lauwers, va acceptar dirigir aquesta obra crepuscular del cineasta fins i tot abans de llegir-la. El resultat es pot veure al Teatre Lliure de Montjuïc fins aquest dimecres. “Les pel·lícules de Cassavetes van ser una gran inspiració per a molts directors perquè va canviar profundament la manera d’actuar. Els posava la càmera al davant [als actors], els feia ser allà i després els filmava. És el Shakespeare modern”, diu Lauwers.

La Needcompany ha deixat una empremta profunda al Lliure amb espectacles corals i multidisciplinaris com 'Isabella’s room', 'The lobster shop' i 'The deer house'. En canvi, 'Begin the beguine' és un treball de Lauwers en solitari i va sorgir d’un encàrrec que li va fer la fundació del cineasta. Tot i ser el seu muntatge “més convencional”, no ha sigut un projecte exempt de dificultats, ja que es desconeix si el text estava acabat i Lauwers va haver d’esporgar les repeticions que hi havia. L’original hauria durat unes quatre hores i el director el va deixar en dues. Per acabar de portar l’obra al seu terreny, Lauwers va equilibrar els papers femenins i masculins: la desena de prostitutes de l’obra, que acaben sent més intel·ligents i fortes que els homes, estan interpretades per només dues actrius, Inge van Bruystegem i Romy Louise Lauwers, que és la seva filla. A més, l’adaptació teatral posa en relleu l’amistat entre els dos homes, que en algun moment recorden el món que han abandonat, i els tocs d’amor, tendresa i humor que hi ha en la història.

“Crear problemes”

“És estrany: no saps si és una obra contra les dones, contra els homes o si és un homenatge als dos sexes”, diu Lauwers. John Cassavetes va escriure ' Begin the beguine' per als seus actors fetitxe, Ben Gazzara i Peter Falk, un repte que ara assumeixen Juan Navarro i Gonzalo Cunill en la versió castellana del muntatge. Així i tot, les prostitutes parlen anglès i francès per posar l’accent en el fet que solen ser esclaves sexuals arribades d’altres països i per posar els homes en una certa posició de desavantatge. “Una de les funcions del teatre és crear problemes, i és a través dels conflictes que es crea la bellesa”, afirma Lauwers, per a qui la història és una “al·legoria” i l’aïllament dels personatges és cabdal per entendre-la. “El tancament és una metàfora. Crec que els personatges estan morts i que són al purgatori esperant alguna cosa que potser no arribarà mai”, explica.

La lectura que en fa Lauwers va més enllà d’equilibrar la “tensió eròtica” entre els amics i les prostitutes, també la veu com un reflex de la fallida dels homes. “Al final de la seva vida, Cassavetes va pensar que els homes l’hem cagat”, diu. En la cadena d’errors provocats per la testosterona, Lauwers troba que hi ha casos tan diversos com la política de Trump i el Procés català. “Quan venia fa deu anys deia que anava a Espanya i que venia de Bèlgica. Ara dic que vaig a Catalunya i que soc de Flandes. És trist que Europa es divideixi, hauria d’estar més unida”, conclou.

stats