Cultura 11/07/2016

L'obra "molesta però necessària" de Laia Abril, premi Madame Figaro

L’artista barcelonina va ser guardonada el cap de setmana a Arles

C.r.
2 min
Instruments d’avortament, del Museu de la Contracepció i l’Avortament de Viena.

ArlesL’artista barcelonina Laia Abril va ser guardonada el cap de setmana a Arles amb el premi de fotografia Madame Figaro. Un jurat format, entre d’altres, per personalitats com Isabelle Huppert i Peter Lindbergh ha volgut premiar “l’excel·lència i la creativitat d’una visió del món molesta, però necessària”.

L’obra premiada és una dura història sobre l’avortament, els seus perills quan es practica fora de la llei i com moltes dones el practiquen d’amagat malgrat la il·legalitat. L’artista rebutja etiquetar la seva obra com a feminista: “L’avortament és un tema polític”, diu. L’exposició, presentada en forma d’investigació a través del temps i de l’espai, transcendeix la fotografia: una escultura feta de penja-robes de filferro assenyala quin és l’estri més usat en els avortaments practicats fora de la llei. “I aquest fet -apunta Abril- no és de cap manera part del passat”. Abril també ens recorda, amb el suport d’un enregistrament de confessionari, que el 8 de novembre del 2015 va començar l’Any Jubileu de la Misericòrdia, un període sant durant el qual el Papa autoriza tots els sacerdots a absoldre el pecat de l’avortament.

Nascuda el 1983, Abril viu una etapa de reconeixement a la seva feina que la situa en la primera fila d’una nova generació d’artistes que reinventen la fotografia amb la seva manera de narrar. Tot just fa un mes, l’artista rebia a Madrid el premi Revelación PhotoEspaña 2016 i dissabte obtenia els aplaudiments de la crème de la crème de la fotografia francesa per aquesta primera entrega d’una ambiciosa sèrie sobre la misogínia, un projecte que ha produït en un temps rècord després de rebre la trucada del director d’un dels festivals de fotografia més prestigiosos del món. No es pot dir que no a Sam Stourdzé.

stats