Música

L’òpera italiana manarà en la temporada 2018-2019 del Liceu

La programació s’obrirà amb ‘I puritani’ i s’estrenarà ‘L’enigma di Lea’, de Benet Casablancas

Molt repertori operístic italià, tres directores d’escena, tres reposicions i una estrena mundial. Aquests són els titulars artístics de la temporada 2018-2019 del Gran Teatre del Liceu, que s’inaugurarà el 5 d’octubre amb I puritani, de Bellini, que arribarà a Barcelona en una coproducció amb l’Òpera Nacional de Gal·les i l’Òpera Nacional Danesa. “El relat artístic és una mica diferent del d’altres anys, però aquests canvis només es veuen a llarg termini. Treballem perquè el Liceu sigui millor i continuï tenint un lloc important en aquesta ciutat”, va dir ahir la directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, abans de defensar una temporada “variada” que va “del més tradicional al més trencador”, amb tretze òperes, tres de les quals en versió concert.

La programació operística continua reflectint el domini del repertori italià. A la temporada en curs hi havia vuit títols d’autors italians dels tretze programats, i a la 2018-2019 en seran sis de tretze. A més d’ I puritani hi haurà L’italiana in Algeri, de Rossini; La Gioconda, de Ponchielli; Luisa Miller, de Verdi, i Madama Butterfly i Tosca, de Puccini. La resta d’òperes escenificades seran Kàtia Kabànova, de Janácek; Rodelinda, de Händel; Les pêcheurs de perles, de Bizet, i l’estrena mundial de L’enigma di Lea, de Benet Casablancas. És a dir, un arc temporal que va del Barroc al segle XXI. Pel que fa a les òperes en versió concert, repeteix Händel ( Agrippina, amb la soprano Joyce DiDonato), i també hi haurà el Hamlet, d’Ambroise Thomas, amb Diana Damrau i Carlos Álvarez, i Candide, de Leonard Bernstein, en una lectura que inclou el recitat en català de l’actor Jordi Boixaderas.

De L’enigma di Lea, amb llibret del filòsof Rafael Argullol i direcció escènica de Carme Portaceli, se’n faran quatre representacions del 9 al 13 de febrer sota la batuta del director musical del Liceu, Josep Pons. “Si no la dirigia tenia un conflicte”, diu fent broma Pons, amic tant de Casablancas com d’Argullol. De fet, “l’obra es va gestar conjuntament fa anys”. El repartiment estarà encapçalat per Allison Cook, protagonista del Quartett de Luca Francesconi que es va veure al Liceu el 2017.

Una altra constant del teatre de la Rambla és la política de reposicions: la nova temporada tornaran les produccions de La Gioconda amb direcció escènica de Pier Luigi Pizzi; la Madama Butterfly,de Moshe Leiser i Patrice Caurier, i la Tosca, de Paco Azorín. Tanmateix, un dels atractius de la reposició de La Gioconda serà el debut en el rol protagonista de la soprano sueca Iréne Theorin, que després de lluir en papers wagnerians (només cal recordar la seva Isolda de fa uns mesos) s’endinsa en repertori italià.

“Les grans veus sempre han format part d’aquest teatre”, recorda Scheppelmann. I el llistat de cantants de la temporada 2018-2019 és prou notable. No hi serà Jonas Kaufmann, però sí l’altra gran triomfadora d’ Andrea Chénier, Sondra Radvanovsky, que aquesta vegada cantarà Luisa Miller, on coincidirà amb Piotr Beczala, el tenor polonès que tants bons moments està regalant al públic del Liceu els últims anys. Entre les altres veus que passaran pel teatre hi ha Javier Camarena, Pretty Yende, Ainhoa Arteta, Ekaterina Bakanova, Patricia Racette i Lianna Haroutounian.

Tres dones directores d’escena

“Ja fa uns deu anys que hi ha més dones en la direcció d’escena d’òperes”, diu Scheppelmann. I encara són minoria, però en la nova temporada n’hi ha coincideixen tres: Carme Portaceli, que està treballant en la de L’enigma di Lei ; Annilese Miskimmon, que signa la posada en escena d’ I puritani, on fa viatjar el conflicte religiós entre la guerra civil anglesa del segle XVII a la Irlanda del segle XX, i Lotte de Beer, responsable de la impactant Les pêcheurs de perles, que trasllada l’orientalisme de Bizet a un reality show.

Entre les noves produccions que arribaran al Liceu destaca l’elegant minimalisme de Claus Guth a Rodelinda i l’expressionista sordidesa de David Alden a Kàtia Kabànova.

A propòsit de Wagner

En una temporada sense òperes de Wagner (ni de Mozart), Josep Pons ha triat el compositor de Parsifal per lligar dos concerts simfònics. Un, titulat De la influència a Wagner a la influència de Wagner, amb la Simfonia núm. 8 de Schubert i El cant a la terra de Mahler. L’altre, L’anell sense paraules, serà la interpretació de la síntesi que Lorin Maazel va fer de les parts instrumentals de l’obra de Wagner. A més, Pons veurà feta realitat “una iniciativa llargament esperada”: l’inici d’un cicle de música de cambra protagonitzat pels músics de l’Orquestra Simfònica del Liceu.

Pel que fa a la dansa, la temporada inclourà el Don Quixot de la Compañía Nacional de Danza, tres coreografies de Jirí Kylián a càrrec de l’Opéra de Lyon, Zaguán & Alento del Ballet Nacional de España i tres peces d’IT Dansa.

‘Rodelinda’

L’òpera de Händel arribarà per primer cop al Liceu en el muntatge de Claus Guth coproduït amb Madrid, Lió i Frankfurt. El repartiment inclou Lisette Oropesa i Bejun Mehta, i la direcció musical serà de Josep Pons. Les sis representacions, del 2 al 15 de març de l’any que ve.

‘L’enigma di Lea’

“Hem de promoure nou repertori”, diu Christina Scheppelmann a propòsit de l’estrena mundial d’aquesta òpera de Benet Casablancas amb llibret de Rafael Argullol i posada en escena de Carme Portaceli que cantarà Allison Cook.

‘Kàtia Kabànova’

D’aquesta òpera de Leós Janácek només se n’havien fet nou funcions al Liceu. Ara se’n faran sis més al novembre, amb muntatge de David Alden i direcció musical de Josep Pons.

‘Les pêcheurs de perles’

Fa més de cinquanta anys que no es representa al Liceu aquesta òpera de Bizet. Producció del Theater an der Wien, té direcció escènica de Lotte de Beer i musical d’Yves Abel, i un doble repartiment amb Ekaterina Bakanova i John Osborn. Del 13 al 25 de maig del 2019.