TEATRE
Cultura 09/06/2013

El Teatre Goya encén una nova versió de 'Luces de Bohemia'

Després de sis anys de gira i més de 80.000 espectadors, arriba a Barcelona l'adaptació de l'obra de Valle-Inclán de la mà de Carlos Martín

Laura Fabregat
2 min

BarcelonaValle-Inclán va introduir el concepte de l'esperpent l'any 1920 en una de les seves obres cèlebres, 'Luces de Bohemia'. Es referia a una imitació deformada o satiritzada de la realitat a partir del rebot de miralls còncaus. 'Luces de Bohemia', obra cabdal del teatre espanyol, se centra en la figura del poeta cec Max Estrella, que es passeja amb el seu inseparable Latino pels carres nocturns de Madrid. Un recorregut que anirà topant amb personatges turbulents i situacions grotesques que escenifiquen el Madrid més sòrdid. Els mítics Max Estrella i Latino s'instal·len al Teatre Goya Codorníu de Barcelona –estrenen aquest dimarts dia 11– després de sis anys de gira i més de 80.000 espectadors. Aquesta nova adaptació teatral de l'obra de Valle-Inclán, que arriba després de l'èxit de la versió que en va fer La Perla 29 a la Biblioteca de Catalunya, que han reposat aquesta temporada, està produïda per la companyia Teatro del Temple i dirigida per Carlos Martín, i ha estat guardonada amb el Premi Valle-Inclán 2011 i nominada als Premis Max 2009 com a millor espectacle de revelació.

La versió de 'Luces de Bohemia' destaca per la reducció dels recursos escenogràfics al mínim, amb vuit actors i una vestimenta neutra, amb la idea de potenciar l'essència del discurs de Valle-Inclán, definit per la companyia amb termes de "magnificència textual". A més, assenyala Josep Maria Pou, director artístic del Teatre Goya, que "és el primer muntatge de 'Luces de Bohemia' que es representa fora del temps de Valle-Inclán". Trobar un terme mig entre el discurs costumista i l'estètica modernista ha estat, de fet, el propòsit de la companyia de Carlos Martín. Sense arribar a situar-se de ple en la contemporaneïtat, Martín explica que han buscat l"'atemporalitat" per transportar el text als temps més moderns.

Martín veu el discurs de Valle-Inclán com a "etern i actual". Segons ell, el relat satiritza el que actualment també està passant: "L'ésser humà enfrontat a un món que es desvaneix". "Els clàssics són clàssics perquè segueixen sent actuals", afegeix Alfons Plou, coordinador artístic del Teatro del Temple. Amb un repartiment coral format per Mariano Anós, Jorge Basanta, Gabriel Latorre, Laura Plano, Francisco Fraguas, Rafa Blanca, Amanda Recacha i Néstor Arnas, l'obra farà temporada des d'aquest dimecres 5 de juny fins al diumenge 30 del mateix mes.

stats