El MNAC salta amb un castell inflable gegant

El museu acull una instal·lació del coreògraf William Forsythe dins el Grec

El rei Felip VI té poder per tancar el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), com va passar a finals de juny, però el castell i la diversió són per al poble. En col·laboració amb el festival Grec, la Sala Oval del museu acull fins al 28 de juliol el castell inflable gegantí amb el qual coreògraf nord-americà William Forsythe dona el protagonisme al públic i a l’atzar. La instal·lació, que fa uns 30 metres de llarg, porta per títol White bouncy castle i és impossible entrar-hi i estar-se quiet: si no et mous, et mouen els salts i els moviments dels altres, i la creació de coreografies accidentals entre tots és incessant. “William Forsythe anomena les instal·lacions com aquesta objectes coreogràfics, i n’ha fet molts”, explica el director del Grec, Cesc Casadesús. “Quan Forsythe va deixar de treballar per a ballets i grans companyies -afegeix- es va posar a fer aquests objectes que són instal·latius però que demanen una participació activa del cos; t’obliguen a crear una coreografia en l’espai i el temps”.

El director del MNAC, Pepe Serra, està entusiasmat amb la nova col·laboració amb el festival. “La Sala Oval és una plaça pública i, en lloc de llogar-la tant i veure com la fan servir tercers, defensem que el museu és un lloc de trobada i que tingui propostes artístiques potents que generin aquesta invitació tan bèstia a la participació”, afirma Pepe Serra. “És la primera vegada que omplim la sala amb un objecte que l’ocupa tota”, subratlla el director, i també recorda que Antoni Miralda es va apoderar de la Sala Oval a l’abril quan va tornar a desplegar el cobrellit gegant que va fer l’any 1989 per al casament del monument a Colom i l’Estàtua de la Llibertat.

De l’eufòria a la contemplació

L’aforament de White bouncy castle és de 35 persones. Els nens hi poden entrar a partir de sis anys i l’entrada costa dos euros. L’estada prevista és d’un quart hora, però Serra diu mig de broma que el càlcul és “optimista” per l’esforç físic que comporta entrar-hi. “Quan hi entres es crea una sensació de ganes de jugar, després una altra de grup i comunitat, i també potser de pau i tranquil·litat”, explica Casadesús.

El MNAC ha col·laborat al llarg dels anys amb altres festivals de la ciutat, com el Sónar i el Loop, i amb esdeveniments com el Saló del Còmic de Barcelona. Abans de White bouncy castle havia participat en el Grec els anys 2006 i 2007 amb dos espectacles de circ de Ricard Panadès i Piero Steiner i Leandre Ribera. Ara és la primera vegada que el museu prolonga la col·laboració amb el festival més enllà d’un parell de dies. “Vull que el Grec sigui un festival de ciutat, que sigui únic i que faci servir espais únics de la ciutat, i la Sala Oval del MNAC n’és un. No l’havíem vist mai tan plena”, conclou Cesc Casadesús.

Més continguts de