ART
Cultura 19/09/2019

L’art de Matt Collishaw, del Barroc al píxel i a Instagram

La Fundació Sorigué presenta la primera exposició de l’artista a Catalunya

i
Antoni Ribas Tur
3 min
L’art de Matt Collishaw,  del Barroc al píxel i a Instagram

LleidaL’artista Matt Collishaw va néixer a Nottingham, però diu que la seva sensibilitat és “més espanyola que britànica” perquè té com a referents grans mestres com Velázquez, Zurbarán i Ribera. Com es pot veure a partir d’avui en la seva primera exposició a Catalunya, a la Fundació Sorigué (Alcalde Pujol, 2, Lleida), el seu interès per aquests pintors, i també per altres com Dürer, Caravaggio i Rubens, es basa en el fet que fan una obra “accessible i immediata”, com diu també el mateix artista. “M’agradaria que la meva obra atragués tothom. Desconfio molt del món de l’art”, subratlla.

L’obra de Matt Collishaw crea un diàleg curiós amb un dels artistes més emblemàtics de la col·lecció Sorigué, el nord-americà Bill Viola. Si un va primer a la gravera dels Sorigué i veu els personatges en el llindar entre la vida i la mort del vídeo de Viola Ocean without a shore, li pot semblar que els treballs de Collishaw són més contundents i aclaparadors a l’hora de fer reflexionar el públic sobre el caràcter efímer de la vida, la mort, el bé i el mal, la destrucció de la natura i el poder de les imatges. També que miren més de fit a fit el present i que són menys intemporals que els del seu col·lega.

La mostra porta per títol The end of innocence [ La fi de la innocència ], el mateix que l’obra que obre el recorregut, propietat de la Fundació Sorigué, i que consisteix en el mític retrat del papa Innocenci X de Velázquez convertit en una pluja de píxels. “La tecnologia digital és el nou déu, és invulnerable, zen”, explica l’artista. Per a Collishaw el món digital és “emocionant i també aterridor”, i ell ha aconseguit portar-lo al seu terreny, com és el cas d’un gran retaule amb pantalles que mostren unes imatges de la natura carregades de bellesa i unes altres d’esgarrifoses per parlar dels extrems de la vida i de com els elements quotidians poden esdevenir sacres. També juguen amb la percepció dels visitants unes escultures de flors inspirades en la poesia de Charles Baudelaire que hi ha més endavant: de lluny es veuen molt boniques però de prop es pot apreciar que els pètals semblen de carn, que tenen ferides i que la terra que les acull està contaminada. Collishaw també juga amb el poder del moviment, amb dos zoòtrops hipnòtics que hi ha a la part final del recorregut. L’artista fa servir aquesta tècnica predecessora del cinema per recrear una bacanal carregada de desesperació i un carrusel d’ocells vistosos que són una metàfora de les xarxes socials. “Si projectem tant a la superfície deixem un buit a l’interior”, explica.

Emocions en territoris al límit

Matt Collishaw té també la capacitat d’endinsar-se en terrenys al límit: una sèrie de plats amb menjar que va fotografiar com unes natures mortes barroques són els últims àpats de diversos condemnats a mort. Amb uns altres treballs, protagonitzats per uns insectes aixafats i una flor en flames, revela “la bellesa inherent a la destrucció”. Tot i així, també té un vessant intimista i més líric: el vídeo Columbine consisteix en una versió amb moviment d’una aquarel·la de Dürer i es remunta a un moment en què l’artista va estar a l’hospital, i el caràcter silvestre de la planta representa “la força de la vida”.

L’exposició coincideix amb el 10è aniversari de la primera mostra de la Fundació Sorigué, el vídeo de Bill Viola The return a la Seu Vella. De l’exposició de Collishaw se’n va poder veure una primera versió al Jardí Botànic de Madrid, que va rebre 32.000 visitants entre l’abril i el maig. A Lleida els organitzadors li han volgut donar un vessant didàctic més fort. “Volem fer reflexionar els joves i per això hem desenvolupat un projecte pedagògic per a nens d’entre 6 i 16 anys”, explica la presidenta del Grup Sorigué, Ana Vallés. “Visitaran l’exposició més de 6.000 estudiants -afegeix-, per tractar temes com la relació de l’home amb la natura i el canvi climàtic, i també l’ús i la banalització de les imatges”. Per desenvolupar el projecte, la Fundació Sorigué col·labora amb el psicòleg infantil i juvenil de l’Hospital Sant Joan de Déu Terres de Lleida Àlex Palau.

stats