"El Mercat de les Flors ha de ser la casa de la dansa i dels artistes"

Àngels Margarit vol que el centre que dirigeix sigui més atrevit i doni més suport a la creació

La coreògrafa  Àngels Margarit, que va ser nomenada directora del Mercat de les Flors el desembre del 2016 i va rellevar Francesc Casadesús al febrer, vol apostar molt més per la creació. Margarit ha presentat aquest matí la temporada 2017-2018, en molt bona part heretada del seu antecessor, i ha detallat com imagina el futur d'una institució que ha sobreviscut fent autèntics equilibris a les retallades i a la crisi. La coreògrafa ha destacat sobretot la voluntat d'ajudar els artistes a crear: "La crisi ha deixat la nostra creació amb molt poca musculatura, tenim un país amb peus de fang, hi ha grans estructures físiques però la creació és molt feble", ha dit la coreògrafa.

El seu objectiu és acompanyar els artistes perquè puguin tirar endavant les seves creacions, oferint-los l'espai, el suport econòmic i l'ajut perquè pugin entrar a les xarxes internacionals. Margarit calcula poder acompanyar tres o quatre artistes al llarg de dos o tres anys. "El Mercat de les Flors ha de ser la casa de la dansa i dels artistes", ha dit la coreògrafa. Margarit no pensa només en la figura ja existent de resident i associat, sinó d'implicar molt més els artistes en el funcionament de la institució.

"Una pluralitat sostenible"

Margarit ambiciona que el Mercat de les Flors tingui produccions pròpies i impulsar creacions de gran format. La coreògrafa també ha avançat que la temporada vinent (2018-2019) serà més atrevida: "El Mercat de les Flors ha de tenir una programació més arriscada, conviure més amb la pluralitat i fer que aquesta pluralitat sigui més sostenible", ha assegurat. Altres objectius de la coreògrafa són treballar més l'educació, fer més propostes que tinguin en compte el barri, aconseguir més públic adolescent i activar l'arxiu del Mercat de les Flors. El pressupost aquest any ha estat de 4,89 milions d'euros, però acostuma a ser força ajustat. "M'agradaria tenir més pressupost, però si no el tenim haurem de bascular, per exemple, comprant menys produccions i fent-ne més de pròpies", ha dit. La coreògrafa també ha destacat que és necessari treballar més en xarxa amb els equipaments públics i privats.

'Transmissió contínua' és el paraigua que aixopluga la nova temporada que inaugurarà 'L'estol', de Roser López Espinosa, i 'Many', de Thomas Noone, dues produccions de gran format incloses dins el pla d'impuls a la dansa de la Generalitat: "He decidit aquest nom perquè la dansa es transmet de persona a persona i perquè la programació és també una transmissió de la direcció del Cesc Casadesús a la meva", ha dit. "El Cesc Casadesús volia titular-ho 'La dona dels 80', però he trobat a faltar moltes dones dels 80, per dir-ne així", explica Margarit.

Reflexions sobre la felicitat i pianos "disfressats"

Un dels espectacles de la nova temporada és 'Rosas danst Rosas', que es va poder veure a Barcelona fa 32 anys. "Tornar a programar la peça ens permet veure els camins que ha recorregut la dansa en aquests darrers anys", ha assegurat Margarit. És una peça força abstracta que es fonamenta en el minimalisme a partir de la música repetitiva de Thierry De Mey i Peter Vermeersch. Ramon Balagué i Sònia Gòmez portaran a l'escenari del Mercat de les Flors 'A vore', una peça en què passat i present dialoguen a través de la música, la parla i la dansa de les Terres de l'Ebre.

Olivier Dubois mostrarà el seu 'Auguri', una reflexió sobre la felicitat amb 22 ballarins que despleguen moviments explosius i desenfrenats: "És espectacular l'energia que desprenen", diu Margarit. També es podran veure 'We women' i 'Dancing with frogs', de Sol Picó, o 'Danse étoffé sur musique déguisée', de ZOO/Thomas Hauert, adreçada al públic familiar i on apareix un piano "disfressat".

Olga Maciejewska portarà a l'escenari el llegat de Loie Fuller, una coreògrafa de principis del segle passat amb ànima pionera que va experimentar amb la dansa, el cos, les llums i el so. També es podrà veure 'Pisadas. Fin y principio de mujer', d'Olga Pericet: "És una de les grans dones del flamenc contemporani i presenta allò més inherent a la dona", assegura Margarit.  Una de les peces més radicals serà 'Protagonist', de Cullbert Ballet/Jeftha Van Dinte, on 14 ballarins reflexionen a través del cos sobre com adoptem i acceptem rols.

El Mercat de les Flors també programarà espectacles de circ com 'Silenzio', de Robert Magro, i els festivals 'El més petit de tots', 'Hop/Festival' i 'Sâlmon'.

Menys públic

El Mercat de les Flors ha perdut públic respecte de temporades anteriors. La darrera temporada va tenir 48.164 usuaris (incloent-hi els espectadors del Grec), mentre que el 2015-2016 va atreure 60.303 espectadors. En part és perquè hi hagut menys espectacles i menys funcions: s'ha passat de 127 espectacles i 260 funcions a 80 espectacles i 211 funcions. Segons el Mercat de les Flors, alguns espectacles també han tingut menys aforament.