Montserrat exposarà els plànols inèdits de la basílica en què va intervenir Gaudí

L'arquitecte, aleshores estudiant, va dibuixar l'absis i la reforma de les cobertes de l'edifici

La Sala Puig i Cadafalch de Montserrat exposarà els plànols inèdits de la reconstrucció de la basílica del 1877. Els plànols, que han sigut restaurats, presenten la construcció de l'absis de la basílica, que inclou el nou cambril de la Mare de Déu, i el projecte de reforma de les cobertes de l'edifici dissenyat per l'arquitecte Francesc de P. Villar Lozano. Antoni Gaudí, que aleshores era estudiant d'arquitectura i treballava amb Villar, va ser l'encarregat de dibuixar el projecte. Gaudí va deixar testimoni dels treballs en un dietari conegut com el Manuscrit de Reus.

L'exposició es presentarà dimarts vinent i es podrà veure amb visites concertades fins al 29 de juny. També s'hi mostrarà el quadern de notes digitalitzades de Gaudí, documents originals, fotografies de la restauració dels plànols i dels originals, notes de les hores de treball dels arquitectes i factures del material utilitzat. Es tracta d'una mostra comissariada pel germà i arxiver del monestir Josep Galobart i les restauradores dels plànols Carme Bello i Àngels Borrell, de l'Estudi B2. La Sala Puig i Cadafalch del Museu de Montserrat acollirà l'exposició, que constarà de sis vitrines. 

L'etapa de Gaudí com a alumne

Quan Gaudí va intervenir en el projecte era estudiant de quart curs d'arquitectura. A través del Manuscrit de Reus es coneix com l'arquitecte va col·laborar en el projecte, quina evolució van seguir els plànols i quins altres estudiants hi van intervenir. Gaudí també fa referència a aspectes relacionats amb els seus estudis i activitats personals, així com a les discrepàncies que tenia amb Villar. 

L'exèrcit de Napoleó va ocupar Montserrat durant la Guerra del Francès. El 1811, abans d'abandonar el santuari, els militars van incendiar l'església i el monestir. Després els monjos van intentar restaurar la basílica, però les successives convulsions polítiques del segle XIX no van permetre reprendre els treballs fins al 1877. Aquest va ser el projecte en què va intervenir Gaudí. Les obres de construcció dels nous absis es van acabar el 1885 i, dos anys més tard, es va concloure la decoració interior del cambril de la Mare de Déu, que més endavant va incorporar les pintures de Joan Llimona.

Més continguts de