Mor l'especialista en cinema, còmic i novel·la negra Javier Coma

Autor prolífic, deixa com a llegat nombroses obres com  'Cine i literatura' o 'Els còmics tal com eren'

L'escriptor Javier Coma Sanpere, especialista en cinema, còmic, novel·la negra i jazz i autor de diversos "diccionaris" i assajos sobre aquests gèneres, va morir ahir a Barcelona als 77 anys a causa d'un càncer, han informat fonts pròximes a la família.

Autor prolífic, deixa com a llegat ' Diccionario de los cómics-La Edad de Oro', 'Diccionario de la novela negra norteamericana', 'Diccionario del cine negro', 'Diccionario del western clásico', 'Diccionario de films míticos', 'Diccionario del cine de aventuras', 'Diccionario de la caza de brujas', 'Cine bélico' o 'Cine y literatura', amb Juan Marsé.

Nascut a Blanes el 1939, va cursar la carrera de dret, encara que després d'acabar els estudis es va dedicar professionalment a la publicitat fins al 1981, tot i que ja escrivia articles sobre còmic per a alguns diaris i revistes. El 1977 va publicar el seu primer llibre: 'Los cómics: Un arte del siglo XX'.

Coma, que el 1979 es va incorporar a la revista 'Totem', a la secció 'Comics by Coma', va continuar publicant llibres sobre el gènere com 'Y nos fuimos a hacer viñetas' (1981), 'El ocaso de los héroes en los comics de autor' (1984) o 'Els còmics tal com eren' (1984). El 1983 va dirigir l'obra col·lectiva 'Historia de los cómics', en la qual van col·laborar diversos especialistes espanyols i estrangers, i que es va convertir en una obra de referència sobre el món de la historieta.

Defensor del còmic

Com a especialista en el gènere es va posicionar en els manifestos ' Ante un conato de degradación del significado cultural del cómic' (1983) i 'Manifiesto contra la exposición Tintín y Hergé' (1984). Per al diari 'El País' va publicar el col·leccionable 'Cómics clásicos y modernos' (1987) i posteriorment va signar amb Román Gubern 'Los cómics en Hollywood' (1988), i posteriorment, 'Diccionario de los cómics-La Edad de Oro' (1991).

El seu vast coneixement de la cultura popular nord-americana el va portar a analitzar i escriure des de mitjans dels anys 80 del segle passat sobre el cinema clàssic nord-americà i el gènere literari de la novel·la negra.

La Caça de Bruixes
En els seus últims llibres es va centrar en l'anàlisi de la Caça de Bruixes, en obres com 'Diccionario de la Caza de Brujas' (2005) i 'Las películas de la Caza de Brujas' (2007). Els seus últims treballs van ser 'Doctor Libro y Míster Film' (2008) i 'Las canciones del gran Hollywood', (2010).

Expert a analitzar les relacions entre el cinema i la literatura, Javier Coma rebutjava, per desfasat, el debat que es genera habitualment sobre si és millor la novel·la que la pel·lícula o al contrari, i en aquest sentit sostenia que "una novel·la s'ha de jutjar amb criteris purament literaris i el cinema, per criteris purament cinematogràfics".

Així, reconeixia que hi ha hagut casos "en què una mala novel·la ha donat peu a una gran pel·lícula, o que una gran novel·la ha estat destrossada pel cinema, i també que una gran novel·la s'ha convertit en una gran pel·lícula". Coma va ser també un apassionat del jazz, va fundar el Jubilee Jazz Club i va donar nom a la mítica sala Jamboree, una paraula que utilitzaven els 'boy scouts' i que vol dir 'reunió'.

Més continguts de