Art
Cultura 09/07/2019

El Museu de Lleida omple el buit deixat per l'art de Sixena

Tatxo Benet hi cedeix el retaule de Sant Bartomeu, d'una església de la Franja

Gerard Martínez Minguell
2 min
L’empresari lleidatà Tatxo Benet amb el retaule gòtic de Sant Bertomeu que ha cedit al Museu de Lleida.

Lleida“No sé si omple un buit al museu o no, però sí que ho fa al meu cor”, assegurava Tatxo Benet, visiblement emocionat, en l’acte d’entrega del retaule gòtic de Sant Bartomeu, propietat de l’empresari lleidatà, al dipòsit del Museu de Lleida. Un buit, tant en continent com en contingut, que es fa palès des de l’11 de desembre del 2017, data en què s’executava el trasllat a l’Aragó de les 44 peces de Sixena que custodiava el Museu de Lleida. “Les imatges d’aquell dia em van resultar tan colpidores que vaig decidir que havia d’aportar el meu granet de sorra al Museu de Lleida”, recorda Benet. El granet de sorra es feia realitat el 7 de març de l’any passat amb l’exposició temporal de l’obra de Santiago Sierra 'Presos polítics a l’Espanya contemporània', censurada a Arco i adquirida a posteriori per Benet, i ara es consolida amb el retaule procedent de l’església de Sant Martí de Capella, a la Franja. “Volia fer alguna cosa més permanent per al museu, per això vaig adquirir aquesta peça”, va remarcar Benet ahir, el mateix dia que el seu soci a Mediapro, Jaume Roures, acompanyava Woody Allen a Sant Sebastià.

Ara fa un any, aconsellat per Albert Velasco, conservador del museu lleidatà, Tatxo Benet comprava en uns antiquaris el retaule en qüestió, subhastat només dotze dies després de la marxa de l’art de Sixena. “Teníem clar que era una peça essencial per afrontar amb garanties la reforma de la part gòtica de la pinacoteca, perquè ningú no ens podrà impedir que continuem explicant la història compartida que agermana Catalunya i l’Aragó a través de la Franja”, diu el director del Museu de Lleida, Josep Giralt, que preveu la seva obertura cap a finals de setembre. Mentrestant, el retaule s’exposarà al vestíbul del museu.

El president de la Generalitat, Quim Torra, va justificar la seva presència al Museu de Lleida, guardonat amb el Premi Nacional de Cultural dijous passat, d’una banda, “per la capitalitat cultural d’una capital catalana que no pot ser la ciutat llunyana per a ningú que estimi l’art” i, de l’altra, “per un compromís cívic”. “L’ingrés d’aquesta obra al museu demostra el compromís de mecenes culturals com el Tatxo amb el territori, la seva gent i el país”, va afegir Torra en el marc d’un discurs ple de referències al suport de l’actual Govern a l’art i la cultura. De fet, la Generalitat ha inclòs el retaule al Catàleg de Patrimoni Cultural i l’ha declarat inexportable.

De la Franja als Estats Units

El retaule de Sant Bartomeu, obra de Pere Espallargues, està en bon estat de conservació i ha pervingut íntegre. Va sortir de la seva parròquia d’origen a principis del segle XX i, després d’uns anys als Estats Units, va ser adquirit per un col·leccionista català. Espallargues era un artista amb taller a Benavarri que va treballar a finals del gòtic en diferents localitats de la Franja, el Pallars, la Ribagorça, la Vall d’Aran i, fins i tot, al monestir de Sixena.

stats