El Museu del Prado rep en dipòsit una pintura inèdita de Velázquez

L'American Friends of the Prado Museum hi diposita 'Retrat de Felip III', el primer esbós de l'artista que ingressa a la col·lecció del museu

L'associació American Friends of the Prado Museum ha començat la seva activitat amb el llistó molt alt: ha dipositat al museu una obra inèdita de Velázquez que l'entitat va rebre en concepte de donació per part de l'expert William B. Jordan. Es tracta de 'Retrat de Felip III', i és el primer esbós de l'autor de 'Les Menines' que es podrà veure al Prado.

Els experts del Museu del Prado han confirmat l'autoria de 'Retrat de Felip III' després d'estudiar l'obra amb diferents tècniques científiques. Velázquez va realitzar aquest esbós per a 'L'expulsió dels moriscos', una obra datada l'any 1627 que va ser destruïda a l'incendi de l'Alcàsser reial de Madrid el 1734. Només es coneix a través de descripcions escrites i és possible que la figura del monarca fos la protagonista.

'Retrat de Felip III' no és exactament un retrat del monarca. Com que és una imatge que s'havia d'integrar en una composició més àmplia i de caràcter narratiu, el rei apareix de perfil i aixeca la mirada. Pel que fa als aspectes tècnics que han contribuït a confirmar l'autoria, la tela, la preparació i la manera de construir l'obra són similars a la dels quadres de Velázquez al voltant de l'any 1627.

William B. Jordan va comprar 'Retrat de Felip III' al mercat de l'art a Londres. L'obra tenia una inscripció apròcrifa que deia 'Retrat de Don Rodrigo Calderón', però va tenir la intuïció que era un Velázquez. "Amb aquest quadre no guanyaries una fortuna en una subhasta, però és un artefacte de treball i una peça molt personal per a Velázquez. Per això l'he donat al Prado, on podrà tenir la rellevància que es mereix", diu Jordan. "La vaig comprar molt barata", subratlla l'expert, que després la va fer restaurar i la va començar a estudiar. William B. Jordan també està segur que la pintura és un esbós, perquè el cap està inacabat –només ho està la cara– i altres detalls no estan realitzats amb la cura habitual del pintor. Velázquez no va arribar a conèixer Felip III i aquest esbós està probablement inspirat en el retrat d'un altre pintor.