ART

Qui eren i com treballaven els pintors del romànic?

El Museu Episcopal de Vic inaugura l'exposició 'Pintar fa mil anys. Els colors del romànic', resultat d'un estudi que confirma que "Catalunya era un bressol de les experiències pictòriques més preuades"


El Museu Episcopal de Vic (MEV) inaugura aquest dissabte l'exposició 'Pintar fa mil anys. Els colors del romànic'. La mostra desvela com eren els pintors de fa gairebé mil anys i com exercien el seu ofici. A partir de l'estudi dels frontals de Puigbò, Espinelves i Lluçà i el baldaquí de Ribes s'han analitzat també les matèries que s'utilitzaven per pintar durant el romànic. 

La comissària de l'exposició, Judit Verdaguer, ha ressaltat que "els pintors del romànic eren anònims voluntàriament, perquè consideraven la seva obra com un acte de fe". L'estudi de les obres, que ha durat tres anys, s'ha dut a terme en el marc del projecte 'Magistri Cataloniae'. Verdaguer ha explicat que la recerca s'ha volgut fer a partir de les pintures sobre taula romànica perquè "és un tipus de pintura que no es dóna en cap altre país del món". A més, les quatre obres escollides són, per Verdaguer, "obres mestres de la pintura romànica catalana".

L'exposició es divideix en tres blocs. El primer està dedicat a la identitat del pintor romànic, sempre anònim, i de les persones que encarregaven les obres, principalment el clergat i l'aristocràcia. El segon bloc se centra en explicar quins eren els materials que empraven els pintors de fa mil anys per elaborar els colors. Finalment, el tercer bloc exposa els resultats de les tècniques de laboratori que s'han utilitzat per a fer l'estudi i que "han revelat aspectes fonamentals sobre la tècnica del pintor del romànic", segons Verdaguer.

Nou descobriment: l'ús de l'oli en la pintura romànica

El responsable del projecte 'Magistri Cataloniae', Manuel Castiñeiras, ha explicat que l'anàlisi també ha permès descobrir fets excepcionals relacionats amb la tècnica que utilitzaven els pintors del romànic. Tot i que la tècnica pictòrica més utilitzada en les pintures sobre taula era la del tremp d'ou, en el cas del Baldaquí de Ribes s'ha identificat l'ús d'oli com a aglutinant d'algunes pigments. Es tracta d'una troballa pionera, ja que fins ara l'oli només s'havia trobat en pintures de períodes posteriors i "no es podia demostrar que els pintors del segle XII fessin servir l'oli com a aglutinant", ha explicat Castiñeiras. Per això, la descoberta "confirma que Catalunya era un bressol de les experiències pictòriques més preuades".


Més continguts de