Cultura 12/10/2012

Dura competència per a l'Oscar de 'Blancaneu'

Les cintes guanyadores dels festivals de Canes, Berlín i Venècia, de Michael Haneke, Tavini i Kim Ki-duk, respectivament, i l'èxit comercial 'Intocable' competiran per l'estatueta en la categoria de pel·lícula de parla no anglesa

Efe
3 min
L'èxit popular francès 'Intocable'

MadridMichael Haneke, els germans Taviani i Kim Ki-duk, o, el que és el mateix, els guanyadors dels festivals Canes, Berlín i Venècia, respectivament, són els rivals de 'Blancaneu' per aconseguir l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa, encara que per a molts la candidata més ben posicionada és la francesa 'Intocable'.

Amb el rècord de 71 països presentats i la novetat que Kènia s'incorpora a la competició amb el film 'Nairobi Half Life', 'Blancaneu' té per davant una dura competició per col·locar-se entre les cinc finalistes per a l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa el dia 10 de gener, quan es faran públiques les candidatures a la 85a edició d'aquests premis.

L'any passat 'The artist' va fer història per diversos motius, com ara per ser la primera pel·lícula francesa a guanyar el màxim premi als Oscars. L'Oscar a la categoria de pel·lícula de parla no anglesa se'l va endur 'Indoxina'. El premi de l'any passat podria anar en contra que guanyi enguany 'Intocable', però també 'Blancaneu', l'adaptació del conte dels germans Grimm feta per Pablo Berger, una cinta muda i en blanc i negre, com la de Michel Hazanavizius.

Al marge d'aquest fet, els grans festivals europeus tornen a ser un bon barem per mesurar les possibilitats d'èxit. Aquest any hi ha ple. Michael Haneke torna a representar Àustria amb 'Amour', triomfadora a Cannes i en la qual rebaixa la seva habitual duresa amb una mica de romanticisme centrat en la tercera edat amb els rostres de Jean Louis Trintignant i Emmanuelle Riva.

Des de la seva pròpia senectut, els octogenaris germans italians Vittorio i Paolo Taviani representen el seu país amb 'Cèsar ha de morir', Ós d'Or a Berlín per la seva reconstrucció del 'Juli Cèsar' de Shakespeare amb els presos d'una presó d'alta seguretat de Roma. Itàlia, el país amb més Oscars en aquesta categoria −n'ha aconseguit tretze−, no guanya des de 'La vida és bella', el 1998.

I amb títol italià i un Lleó d'Or a Venècia, el coreà Kim Ki-duk intentarà donar al seu país el primer Oscar de la història amb 'Pietà'. L'eix asiàtic es completa amb dos mestres d'èxit internacional: Johnnie To torna a representar Hong Kong amb 'Life without principle' i el xinès Chen Kaige, que va ser nominat per 'Adéu a la meva concubina', ho intentarà de nou amb 'Caught in the web'.

L'esquadró llatinoamericà també surt aquest any amb bones perspectives. Xile porta Pau Larraín i el seu 'No', protagonitzada pel mexicà Gael García Bernal, mentre que l'Argentina portarà 'Infància clandestina', de Benjamín Ávila, i l'Uruguai, Rodrigo Pla, amb 'La demora'. Colòmbia hi participa amb Carlos Moreno ('El cartel de los sapos');, el Perú, amb la realitzadora Rosario García-Montero ('Malas intenciones'), i Veneçuela, amb 'Piedra, papel, tijeras', d'Hernán Jabes.

El festival de Sant Sebastià pot estar content, perquè el seu comitè de selecció va saber veure en la grega 'Adikos Kosmos', de Filippo Tsitos, i 'Sangue de meu sangue', del portuguès Joae Canijo, el millor dels seus països respectius.

Finalment, entre les 71 cintes presentades hi ha Sèrbia, amb Goran Paskaljevic i 'When day breaks'; el romanès de '4 mesos, 3 setmanes, 2 dies', Cristian Mungiu, amb 'Dupa deauluri'; el suec Lasse Hälstrom amb 'El hipnotista', i la proposta israeliana, aclamada a Venècia, 'Fill the Void', de la jueva ortodoxa Branca Burshtein.

stats