Cultura 06/05/2019

Perejaume fa música amb la natura en la nova imatge de L'Auditori

Canada, productora de Rosalía, roda un vídeo promocional per acostar la clàssica als joves

Valèria Gaillard
3 min
Perejaume i Robert Brufau

BarcelonaLa idea ancestral que el món sona i ens parla travessa la proposta que ha elaborat Perejaume per a la nova imatge de la temporada 2019-20 de L’Auditori. 'Botànica del so' s'ha presentat aquest dilluns en un dels racons més originalovegetals de la ciutat: l’hivernacle de Sants. Com fer sonar una imatge? Perejaume, que ja ha col·laborat al Gran Teatre del Liceu amb els seus medallons de patis de butaques al sostre, i al Palau de la Música Catalana amb un projecte al costat de Pascal Comelade en què van fer 'ballar' una alzina, s’ha inspirat ara en l’entorn natural que té més a prop per captar uns arbres que es deixen gronxar per un vent artificial: l’aire d’un ventilador. “Aquest és el punt flac del tema, perquè el so de l’arbre, al costat del ventilador, és zero i en aquest conflicte hi ha alguna cosa a explicar”. Fascinat pels vivers de reforestació, l’artista plàstic i poeta troba punts en comú entre aquests arbres per plantar i els alumnes de l’escola Esmuc, situada al costat de L’Auditori: “M’agrada entendre el so com un espai de conreu”. Més que una inspiració musical, Perejaume ha recuperat l’esperit del llibre 'Oïsme' (1998), que defineix com un mètode per escoltar la natura, entesa com un gran espectacle que ja conté l’escriptura que s’expressa a través dels sons.

A partir de la sèrie 'Botànica del so', la productora barcelonina Canada, responsable, entre d’altres, dels videoclips de Rosalía, ha ideat una història de tres minuts que pretén sortir del relat habitual de la música clàssica. Això es tradueix en una noia que es dedica a enregistrar sons de la natura en cassets que tot seguit els edita en un ordinador al costat d’una piscina solitària. “La pel·lícula es va gravar en 16 mm perquè ens semblava la manera més pura d’acostar-nos a la natura”, explica Alba Berneda, la directora productiva. “Hem usat els cassets per explotar un cert romanticisme dels objectes analògics, però espero que no tornin!”, afegeix Oscar Farragosa, el director executiu.

El grup Frames Percussion

“Volíem que el vídeo respirés la idea de modernitat a L’Auditori, al mateix temps que copsés la diversitat de músiques que acull la institució, que no deixa de ser eminentment clàssica”, argumenta Robert Brufau, director de L’Auditori. Amb aquesta nova imatge que imprimeix un costat orgànic i fins i tot saludable a la música, el responsable de la institució pretén arribar a un públic jove: “Hem vist que la mitjana d’edat dels abonats de la temporada de l’OBC ha pujat les tres últimes temporades i ara se situa en 67-68 anys”. Amb tot, les de Cambra, Antiga, OBCPops, Jazz Sessions, Escenes i Samper Sèries abaixen la mitjana d’un públic “molt fragmentat” a L’Auditori. “El nostre objectiu és unificar el discurs artístic, potenciar la diversitat musical i posar la nova creació al centre del projecte”.

I de nova creació n'han ofert un tast, aquest dilluns al matí, amb un breu concert de Frames Percussion, conjunt que protagonitzarà una de les estrenes del Servei Educatiu, l’espectacle 'Out of the Cage'. En concret van interpretar una obra de Ramon Humet, compositor convidat, amb instruments del tot naturals: cactus.

stats