PRIMÍCIA DE L'ARA: Phenomena obrirà el seu propi cinema a l'antic Nàpols

Nacho Cerdà remodela a fons el local per convertir-lo en un nou “temple cinematogràfic”. No s'hi farà un supermercat com temien els veïns

El pelegrinatge de Phenomena pels cinemes barcelonins ja té data de caducitat. El cicle creat fa quatre anys pel director Nacho Cerdà per celebrar l’experiència col·lectiva d’anar al cinema obrirà a finals d’any la seva pròpia sala, segons ha explicat a l’ARA. Era “una necessitat”, diu Cerdà, per desplegar tota la filosofia d’un projecte que reivindica el cinema en pantalla gran a través de la reestrena de títols capitals del cinema de gènere de les últimes dècades.

Gràcies a Phenomena, Barcelona recuperarà un dels cinemes clàssics de l’Eixample. Després de dos anys buscant “la terra promesa”, Cerdà es va acabar decidint pel local de l’antic Cinema Nàpols, a Sant Antoni Maria Claret, 168. “Tot i que implicava una enorme feina de rehabilitació per fer el que nosaltres volíem, el vam triar per una qüestió d’espai -revela-. Vam adonar-nos que era un gran diamant en brut situat en un barri molt cinèfil”.

El retorn de la pantalla única

Per polir aquest diamant ha sigut necessari desenterrar les entranyes del local mitjançant unes obres -encara en curs- d’una durada aproximada de sis mesos. El nou cinema Phenomena eliminarà la partició en dues sales per recuperar la sala única que va tenir el Nàpols fins al 1989. Així, pocs mesos després del tancament del Club Coliseum, Barcelona tornarà a comptar amb un gran cinema de pantalla única. És el retorn d’una espècie que semblava extingida en el circuit d’exhibició del nucli urbà: un cine sense prefix multi, amb capacitat per a centenars d’espectadors (exactament 415), mobiliari elegant i pantalla imponent.

El nou local unificarà en una les dues entrades que hi havia abans per al bingo -que ja no existeix- i el cinema, de manera que guanyarà un espaiós vestíbul amb ambigú. “Es tracta de tornar a l’estructura d’un cinema com els d’abans -comenta Cerdà-. Tindrà un toc vintage i una decoració art déco : revestiments de parets, moquetes, doble cortina... Volia recuperar el concepte gairebé desaparegut de cinema acollidor i familiar on no es projecten 15 pel·lícules alhora”.

La decoració, la distribució de l’espai, l’accés a les sales i el concepte general del nou cinema està pensat per adaptar-se a la filosofia de Phenomena, que al llarg de quatre anys ha reunit al seu voltant un públic fidel que entén el cinema com un acte cultural i un ritual social. “Per damunt del local o les pel·lícules, Phenomena sempre ha sigut un punt de trobada de gent amb ganes de viure el cinema com abans”, diu Cerdà, que vol fugir de les estructures fredes i funcionals de les multisales. “De vegades tens la sensació que formes més part d’un engranatge industrial que no pas d’un acte cultural i festiu. Estem construint un cinema perquè la gent hi vagi amb l’esperit amb què es va al teatre, a l’òpera o al Festival de Sitges”. Cerdà vol que aquest cinema sigui “un regal” per al públic que “ha mantingut la fe” en Phenomena al llarg dels seus primers quatre anys de vida.

Curiosament, aquesta gran reforma -un projecte de l’arquitecte Lluís Dilmé, membre de l’equip que va dirigir la rehabilitació del Liceu- ha passat desapercebuda als veïns de l’Eixample, que es pensaven que el local seria un supermercat Mercadona. El motiu és que Mercadona efectivament ha obert una botiga a la finca, però al soterrani que antigament ocupava el bingo, al qual s’accedeix per un altre carrer. I l’equip de Phenomena ha guardat el secret fins que el projecte ha arribat a la fase final i ja s’entreveu la pròxima obertura del local.

L’Alamo Drafthouse barceloní

Phenomena mantindrà al seu propi local els valors d’exhibició que ha defensat durant el seu pelegrinatge per altres cinemes: la projecció sempre en el format original o en la millor còpia digital possible. La sala disposarà de projector digital 4K d’última generació, però també de 35 mm i fins i tot de 70 mm, i comptarà amb els millors sistemes de so del mercat: DTS, SDDS i el multidimensional Dolby Atmos. “Serà un cinema antic, però amb la tecnologia del futur”, resumeix.

El tipus de cinemes en què Cerdà s’ha inspirat són el Prince Charles de Londres o el New Beverly de Los Angeles (propietat de Quentin Tarantino) i, sobretot, el cèlebre Alamo Drafthouse d’Austin -el cinema preferit de Guillermo del Toro, Robert Rodriguez i Richard Linklater-, amb el qual Phenomena ja ha establert un acord de col·laboració. Tots són cinemes que no tenen equivalent a Catalunya perquè ofereixen una experiència que va més enllà del visionat d’una pel·lícula. “Volem que Phenomena sigui un temple cinematogràfic on la gent vingui a fer professió de fe”, comenta Cerdà amb un somriure en què no hi ha ni rastre de cinisme. Creu en el seu projecte i encomana l’entusiasme.

Pel que fa a la programació, Cerdà descarta -llevat d’alguna excepció sonada- la possibilitat d’exhibir les estrenes de torn de cada divendres. L’objectiu, més aviat, és “convertir cada sessió en un petit esdeveniment”. En aquest sentit, és significativa la decisió d’obrir només de dimecres a diumenge, una filosofia més pròpia del teatre que del cinema. Els continguts desplegaran les línies i els segells propis de Phenomena: el Grindhouse, dedicat al cinema de gènere més de culte, les sessions dobles habituals d’Experience -que recuperen sense complexos clàssics populars dels 70, 80 i 90, ja siguin Indiana Jones, Els caçafantasmes, Taxi Driver o La princesa promesa -, cicles i maratons temàtiques, una nova secció de cinema inèdit a Espanya i una cita mensual imbuïda de l’esperit del Festival de Sitges i programada en col·laboració amb l’equip del festival.

Cerdà no vol posar sostre a les activitats que podria acollir el cinema. Festivals, premieres, classes magistrals... El nou disseny s’ha fet precisament tenint en compte les necessitats d’aquest tipus d’actes. I, de cara al futur més immediat, preveu la possibilitat de convidar directors, actors o productors d’alguna pel·lícula o retrospectiva. “Qui sap, potser aconseguim que vinguin Brian De Palma o Paul Thomas Anderson a fer una xerrada -es permet somiar-. No volem donar lliçons a ningú, però crec que podríem fer una mica de pedagogia del cinema. Compartir amb els espectadors la filosofia de la generació anterior, que va contribuir d’una manera fonamental a fer que nosaltres ara estimem tant el cinema”.

La nova programació de Phenomena en tres pinzellades

Cicle Brian De Palma

La primera gran retrospectiva que acollirà el nou cinema Phenomena arribarà al gener i estarà dedicada al cineasta Brian De Palma, el gran hereu de la tradició hitchcockiana i mestre absolut del grand guignol cinematogràfic. Algunes de les pel·lícules que es podran veure al cicle seran Obsessió, Atrapat pel passat, Scarface, Impacte, Vestida per matar i Carrie.

Phenomena Año Cero

La nova etapa de Phenomena, englobada sota el concepte Año Cero, arrencarà amb un recorregut per alguns dels films més atractius que s’han pogut veure a Phenomena al llarg dels seus primers anys, un greatest hits d’uns 60 films que inclourà títols com La cosa, Superman i el Batman del 1966. Però el tret de sortida el donaran Tauró i Alien, els dos títols de la històrica doble sessió amb què va començar fa quatre anys el projecte.

Sitges a Phenomena

El Festival de Sitges i Phenomena coprogramaran una sessió mensual al cinema que recuperarà títols que van passar fa molts anys pel festival, però també altres en què conflueix la filosofia de les dues marques. L’aliança entre Sitges i Phenomena ve de lluny: fa dos anys que col·laboren i avui presenten conjuntament al festival una doble sessió de luxe amb el Sorcerer de William Friedkin i els Gremlins de Joe Dante.

Més continguts de