PhotoEspaña enfoca l’Europa de les incerteses

El Festival Internacional de Fotografia i Arts Visuals mostra les obres de 330 autors en la seva 19a edició

L’Europa que aixeca nous murs per evitar que entrin els immigrants que fugen de la guerra i la fam, l’Europa de després de la caiguda del Mur de Berlín, l’Europa que transcorre a les dues ribes del Danubi, l’Europa de Thatcher i l’Europa que debat què vol ser de gran. PhotoEspaña, que celebra la seva 19a edició de l’1 de juny al 28 d’agost a Madrid i a diferents ciutats espanyoles, posa aquest any el focus en el Vell Continent. Amb Europa tanca una trilogia, després de les edicions dedicades a  Espanya i Llatinoamèrica. A les 52 seus nacionals i internacionals es podran veure les obres de 330 autors. “Bona part de les exposicions abordaran el fet que, malgrat els dubtes, Europa ha d’avançar”, diu Alberto Anaut, president de PhotoEspaña. Al llarg de 19 anys el Festival Internacional de Fotografia i Arts Visuals ha organitzat 1.500 exposicions i l’any passat va tenir 800.000 visitants.

Mirades sobre el Danubi

Homenatge a Inge Morath, la primera dona de l’agència Magnum

“Em fascinen els viatges. Els viatges que consisteixen a anar des d’un punt a un altre permeten profunditzar. Un dia de maig del 1958 vaig tenir clar que seguir el Danubi des del seu naixement era un d’aquells viatges inevitables”, relatava la primera dona que va entrar a treballar a l’agència Magnum, Inge Morath (1923-2002). La fotoperiodista austríaca va trigar 40 anys a completar el seu projecte sobre el Danubi. A l’exposició Rere les passes d’Inge Morath. Mirades sobre el Danubi es poden veure les seves fotografies i les que van fer vuit fotògrafes de menys de 30 anys el 2014. Les vuit dones van recórrer 6.500 quilòmetres durant 34 dies amb un camió i una exposició ambulant de Morath amb l’objectiu de portar les imatges al lloc on es van capturar.

El Mur vist per un cubà

José A. Figueroa va captar la reunificació d’Alemanya

El maig del 1990 el fotògraf cubà José A. Figueroa (l’Havana, 1955) tenia una exposició al Berlín Oriental. Va decidir quedar-s’hi perquè a l’òrbita de la Unió Soviètica estaven passant moltes coses que a Cuba no s’explicaven. No va poder abandonar l’Alemanya Oriental perquè amb el seu passaport cubà no el van deixar creuar a l’altra banda. En blanc i negre i amb una càmera no professional per evitar molestar i ser el màxim d’invisible, va captar diferents moments històrics en un Mur que s’anava esquerdant. El resultat és Und Jetzt? [I ara què?] . “ En aquell moment el Mur es va fer perquè la gent no s’escapés, però ara s’estan fent murs perquè la gent no entri”, diu el fotògraf.

Pintar amb la llum

Louis Dahl-Wolfe, la dona que va transformar el món de la moda

“Crec que amb la càmera es pot pintar amb la llum”, va escriure Louis Dahl-Wolfe (1895-1989). “Es pot treballar amb elegància i emoció i crear una composició que emocioni i que tingui un significat, una imatge que vulgui dir alguna cosa”, afegia. A aquesta fotògrafa, que va revolucionar el món de la moda, li agradaven sobretot els cossos nus. La seva obra va significar un abans i un després en la fotografia de moda. L’exposició Con estilo propio és la primera que es pot veure a Espanya dedicada a la seva obra. Amb la càmera va captar Vivien Leigh, Marlene Dietrich, Orson Welles o André Malraux.

Migració i exili

Un testimoni diferent del drama dels que es queden fora d’Europa

¡A las puertas del paraíso! proposa un diàleg entre el fotògraf i l’objecte fotografiat: els immigrants que intenten arribar a Europa fugint de la pobresa i de la guerra. La intenció dels cinc fotògrafs que participen en l’exposició és intentar evitar que l’espectador s’acostumi al drama, que l’acumulació d’imatges d’homes i dones en pasteres o intentant superar filats espinosos li acabi sent indiferent.

De Thatcher a la caiguda del Mur de Berlín

Crisi financera, crisi social i crisi de l’estat del benestar

Transiciones. Diez años que trastornaron Europa mostra com paradoxalment després de la caiguda del Mur de Berlín també va començar una gran crisi econòmica. Es va acabar la Guerra Freda i el sector bancari i financer va començar a créixer de manera vertiginosa. Segons els comissaris de l’exposició, aquesta dècada també va marcar la desaparició definitiva de les fronteres entre la fotografia i les altres manifestacions artístiques.

Més continguts de