ART
Cultura 29/06/2019

Picasso, Sorolla i Valdés, units al Thyssen de Sant Feliu de Guíxols

És la primera exposició temporal amb obres que no són de la baronessa

Maria Garcia
3 min
Picasso, Sorolla i Valdés, units al Thyssen de Sant Feliu de Guíxols

Sant Feliu De GuíxolsAcostar la diversitat de llenguatges i relats que s’han desenvolupat al llarg de l’últim segle d’art i mostrar, alhora, l’evolució de les iconografies artístiques. Aquest és l’objectiu de la nova exposició temporal de l’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols que, amb el títol Iconografies. De Sorolla a Picasso i Valdés, s’inaugura avui i es podrà veure fins al 13 d’octubre. Fugint dels itineraris basats en la cronologia, la mostra exposa 46 obres de 21 artistes molt diferents com Joaquin Sorolla, Pablo Picasso, Manolo Valdés o Julian Opie, distribuïdes de manera que “es posen de relleu els contrapunts d’influències i d’intercanvis entre autors, estils i èpoques”, segons va assenyalar la comissària Pilar Giró. Des que es va inaugurar el 2012, aquesta és la primera vegada que l’Espai Thyssen acull una exposició formada per obres que no són de la col·lecció de la baronessa. De fet, de seva només n’hi ha una - Jenson, racing driver, de Julian Opie-, i la resta provenen del fons de la Fundació Bancaixa de València.

La mostra comença explorant les iconografies de la llum, del paisatge i de la quotidianitat a través de diverses obres que tenen com a fil conductor tres quadres de Sorolla: A l’aigua. Platja de València,del 1908; Tardor. La granja,del 1907, i la Platja de Biarritz,del 1906. Aquests quadres, alhora, es contraposen amb obres d’altres artistes com Alberto Pla, Rosa Torres o Eusebi Sampere.

Un dels apartats més destacables de la mostra és el dedicat a Pablo Picasso. Giró ha escollit divuit peces que representen dos moments clau de la seva trajectòria: quan va conèixer la seva última dona, Jacqueline, i quan es va traslladar a la casa-taller La Californie el 1955. De Jacqueline se n’exposen sis linogravats del 1963 amb els quals, segons la comissària, “ensenya els múltiples punts de vista que hi pot haver d’una mateixa realitat”. A continuació, s’exposen dotze dibuixos que són una reproducció gràfica del Carnet de la Californie, que l’artista va dibuixar quan es va traslladar a la finca de Canes. “Picasso va passar aquí una de les èpoques més felices de la seva vida. La va comprar just quan va morir Henri Matisse, i els dibuixos són un clar homenatge al pintor francès”, indica Giró.

També es dedica un espai monogràfic a Manolo Valdés i Julian Opie. Del valencià, que va ser compoment de l’Equipo Crónica, se’n poden veure dues escultures -una de les quals representa la infanta Margarida velazquiana- i tres pintures, mentre que del britànic se n’exposen dos paisatges i un retrat del pilot d’automobilisme Jenson Button del 2004, que és precisament l’única peça de l’exposició que pertany a la col·lecció de la baronessa.

El museu avança a foc lent

“L’art uneix les ànimes, la bellesa, tot allò que necessitem”, va proclamar la baronessa Carmen Cervera durant la presentació de l’exposició. L’alcalde de la població, Carles Motas, va mantenir que el Museu Thyssen de Sant Feliu serà una realitat el 2020 i va augurar que a principis de l’any vinent les màquines començaran a treballar en el terreny. El projecte que guanyi el concurs determinarà com serà el nou edifici que s’aixecarà a la zona d’aparcament i que connectarà amb la primera planta del monestir (inclou també l’espai dels jardins i la reurbanització de l’entorn). En total, suposarà una inversió de 6 milions d’euros, dels quals 1,2 els aportarà la Diputació de Girona, tot i que no s’ha especificat quan.

stats