La gran ‘Pietat Desplà’ de Bartolomé Bermejo recobrarà l’esplendor

La Pietat Desplà és l’obra mestra de Bartolomé Bermejo i un dels grans tresors del Museu de la Catedral de Barcelona. Els visitants que la vagin a buscar durant aquests mesos no la podran veure, però se la perdran per un molt bon motiu: els treballs per restaurar-la ja han començat, tot i que encara estan en la seva fase inicial. En l’operació, impulsada per la institució propietària de la pintura, el Capítol de la Catedral, hi participen els tècnics del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat i els del Museu Nacional d’Art de Catalunya, que estan en contacte amb el Museu del Prado. La restauració compta amb el patrocini de la Fundació Banc Sabadell i és la primera que es fa a la pintura des de la neteja superficial que se li va practicar el 1985 amb motiu de l’exposició Thesaurus: L’art als bisbats de Catalunya, 1000/1800. Abans, Joaquim Pradell l’havia restaurat al MNAC el 1970.

La Pietat Desplà va ser encarregada per l’ardiaca major i president de la Generalitat Lluís Desplà, que hi apareix com un testimoni privilegiat del plany de la Mare de Déu. La restauració no té el calendari tancat. Tampoc ho està el pressupost. “El que ens interessa és que les coses es facin bé”, diu Josep Maria Martí i Bonet, canonge de Barcelona, historiador i director de l’Arxiu Diocesà. “El compromís de Bermejo amb l’art abasta la concepció de programes iconogràfics innovadors, expressats amb una tècnica exquisida, en què va abocar tant la seva capacitat artística com el seu vessant més intel·lectual”, diu l’historiador de l’art Francesc Ruiz Quesada, que li va dedicar un número monogràfic de Retrotabulum : “A la Pietat Desplà Bermejo aconsegueix, gràcies al paisatge, donar veu a un home d’aspecte descuidat per la tristor de la seva ànima. És un artista que s’avança al seu temps i recondueix les seves creacions cap al llenguatge renaixentista”.