MÚSICA

“Portem vint anys aprenent Beethoven”

El Quartet Casals culmina la integral del compositor a L’Auditori

El Quartet Casals va assumir un repte: interpretar la integral dels quartets de corda de Beethoven, i a més enregistrar-la en tres volums fins al 2020, l’Any Beethoven -de moment ja s’ha publicat el primer-. La integral són disset obres, incloent-hi l’adaptació de la Sonata per a piano núm. 9, que Vera Martínez (violí), Abel Tomàs (violí), Jonathan Brown (viola) i Arnau Tomàs (violocel) estan tocant arreu del món davant d’audiències molt exigents. “Ens va impressionar molt el concert a Viena perquè hi havia espectadors que anaven amb les partitures”, recorda Arnau Tomàs.

El projecte també ha passat a L’Auditori de Barcelona, on els dies 25, 27, 29 i 30 de maig tancaran la integral que van començar a principis de la temporada. “Portem vint anys aprenent Beethoven. Són els quartets més exigents”, diu Abel Tomàs, abans de reconèixer que el projecte ha significat “un pas endavant, un punt més en la maduresa” d’un quartet que està celebrant el vintè aniversari. ¿Han afrontat la integral perquè ja eren un dels millors quartets del món, o ho són vistos els resultats aconseguits amb Beethoven? Segurament totes dues coses són certes. “Hi ha una relació de causa-efecte. La integral ens ha posat dalt de tot, entre els cinc millors del món. Hem crescut junts en tots els sentits”, explica Martínez recollint el que ha dit la crítica europea.

El projecte de la integral, impulsat per sis sales de concerts, entre les quals hi ha L’Auditori, no es limita als quartets de Beethoven, sinó que va acompanyat d’encàrrecs d’obres a sis compositors que s’interpreten en els mateixos programes. Per exemple, a Barcelona s’estrenaran composicions de Benet Casablancas i Mauricio Sotelo. “Hem donat carta blanca als compositors per inventar-se la seva relació amb els quartets de Beethoven. Cadascun ha reaccionat a la seva manera, i hem trobat una gran varietat de respostes, que és el que volíem”, diu Brown. “És un somni per a un compositor que la música te la demanin músics com ells”, assegura Casablancas, que recorda que el quartet podia haver celebrat l’aniversari “sense complicar-se la vida, però, en canvi, ha demostrat un gran interès per incorporar repertori nou”.

Per fer-se una idea de la importància del Quartet Casals, Casablancas explica: “Un quartet de corda és el cotó fluix que ens diu si un país té un bon nivell musical”. I, a més de la qualitat artística, destaca “el gran vessant pedagògic” d’un quartet que ha revifat l’interès per la música de cambra i que ha servit de mirall a altres músics, molts dels quals n’han sigut alumnes. “Vam obrir un camí pràcticament verge el 1997”, admet Abel Tomàs.

Més continguts de