La 'Presentació de Jesús al temple' de Sixena va ser repintada per fer-la passar per gòtica

La pintura va ser modificada i repintada per adaptar-la al gust dels col·leccionistes, però l'original està en bon estat. La casa Balcli's ha fet pública una radiografia de la taula un dia després de retirar-la de la venda arran de la denúncia presentada per l'Ajuntament de Sixena

La casa de subhastes Balcli's ha fet públic aquest dimecres un comunicat amb el qual vol aclarir la polèmica a l'entorn de l'autenticitat de la taula del retaule major de Sixena 'Presentació de Jesús al temple' que havia de subhastar el dia 31. Els responsables de la casa van decidir retirar-la de la venda arran de la denúncia que va presentar l'Ajuntament de Sixena amb l'objectiu que la policia la confisqués i la traslladés a l'Aragó perquè els seus experts l'estudiessin. I aquest dimecres han fet pública un radiografia de l'obra on es pot observar que la pintura va ser repintada per fer-la passar per gòtica. La pintura es troba en bon estat de conservació i només caldria una neteja en profunditat per eliminar-ne els afegits.

L'obra, datada entre els anys 1515 i 1519, seguirà en dipòsit a la casa de subhastes a l'espera que altres especialistes enviats pel govern de l'Aragó la pugin examinar.

Segons els experts de Balcli's les monges del monestir de Sixena van vendre 'Presentació de Jesús al temple' entre els anys 1889 i 1921. El monestir no va ser reconegut com a monument nacional fins a l'any 1923. Per tant, l'argument que la part aragonesa ha fet servir en el litigi amb Catalunya per reclamar les pintures de la sala capitular no seria vàlid en aquest cas.

Pel que fa la fesomia de la pintura, es creu que 'Presentació de Jesús al temple' va ser restaurada entre els anys 1921 i 1956 i que els tècnics que hi van intervenir, segons el comunicat, "van repintar el fons de l'arquitectura renaixentista i van reinventar una part de la composició", segons el comunicat de la casa. "L'obra original està íntegrament conservada, tot i que està coberta parcialment per una capa de repintades, que la van voler convertir en una peça més comercial per al gust de l'època", diu també l'escrit.

Malgrat tot, la casa també subratlla que l'obra apareix atribuïda al mestre de Sixena en diferents publicacions científiques aparegudes des de l'any 1990 i que l'autenticitat només s'ha posat en dubte en una ocasió, en una tesi doctoral de l'any 2015.